Modyfikacja skrzyni biegów ZF8HP w BMW F31 320i.
- lepsza reakcja na polecenia kierowcy
- szybsza i płynniejsza zmiana biegów
- brak ospałości skrzyni
- wyświetlanie biegu na którym jedziemy w trybie Drive
- zmiana Shift Pointów, podniesienie punktów zmiany biegów i brak tendecji do utrzymywania niskich obrotów
Z silnikami BMW, szczególnie benzynowymi, czterocylindrowymi, jest tak taki problem, że skrzynia biegów, aby utrzymać stosunkowo niskie spalanie, tym samym niską emisę CO2, zrzuca biegi tak nisko jak tylko się da. Przez takie zachowanie jadąc 7-80k km możemy nie wiedzieć, ale auto może mieć już zapięty 8 bieg i nawet ciut poniżej 1000 obr./min.
Wariactwo prawda? Pomijamy fakt, że tak niskie obroty mają marginalny wpływ na spalanie, ale za to bardzo mocno zużywają nam cały układ przeniesienia napędu.
W 20i praktycznie w każdym modelu BMW występuje właśnie taki objaw z niskimi obrotami, a jest to tym bardziej irytujące, że cała "buda" auta wpada w dziwny rezonans.
Porównać możemy to do jazdy rowerem na bardzo niskim biegu pod górkę, z niską prędkością. Oczywistym jest, że nie dość że nasze mięśnie zaczynają nas boleć, to dodatkowo łańcuch i kaseta poddane są nadmiernemu, zupełnie niepotrzebnemu obciążeniu.
Dlatego właśnie zmiana SHIFT POINTów w takim przypadku jest tutaj niezbędna, aby po pierwsze uprzyjemnić jazdę, ale po drugie i przede wszystkim sprawić, aby samochód był po prostu trwalszy.
Shift points (czyli punkty zmiany biegów) w skrzyni biegów samochodu to momenty, w których powinien zostać zmieniony bieg, aby uzyskać optymalną wydajność i płynność jazdy. Są to określone wartości obrotów silnika (RPM), przy których skrzynia biegów - zwłaszcza w samochodach z automatyczną skrzynią biegów - automatycznie zmienia biegi. Shift points są zaprogramowane przez producenta, by zapewnić odpowiednią równowagę między oszczędnością paliwa, wydajnością silnika i komfortem jazdy, ale w dzisiejszych czasach pomija sie aspekt trwałości podzespołów napędowych, dlatego te obroty są za niskie.
Jeśli do tej pory nie jesteś przekonany do wzmocnienia mocy w silniku, bo uważasz, że to go zabija to mamy dla Ciebie dobrą wiadomość. Po pierwsze odpowiednio zmodyfikowana mapa silnika benzynowego poprawia jego parametry i trwałość, po drugie zmiana nastawów skrzyni biegów ma nie tylko dobry wpływ na sam silnik, ale także na samą siebie :).
Nie trzeba od razu zwiększać ciśnienia w skrzyni ZF i robić dziwne cuda, wystarczy zmienić SHIFT POINT'y na wyższe, żeby np. auto redukowało bieg na niższy przy 1200-1300 obrotów na minutę, a nie schodziło do 1000 lub co gorsza do 900.
Dzięki takiej zmianie auto nie będzie nigdy utrzymywać niższych obrotów niż te zadane, np. 1300, a samochód automatycznie będzie o ok 30% mniej obciążony, a co za tym idzie usterki układu przeniesienia napędu pojawią się znacznie później niż przy seryjnych nastawach. Polecamy każdemu, kto odczuwa takie dolegliwości, ale wiadomym jest, że prawie każdy użytkownik 18 czy 20i je ma ;).
Prezentowany egzemplarz przyjechał do nas właśnie dlatego, że jego właściciela strasznie irytowała tendencja samochodu do utrzymywania bardzo niskich obrotów w trakcie jazdy. Po naszych zmianach nie dość, że samochód szalenie płynnie zmienia biegi i dość szybciej to nie ma już tendencji to schodzenia z obrotami tak nisko, że nie da się jechać a karoseria auto zaczyna drżeć :).
Efekt uzyskany po przez zmianę parametrów programowych skrzyni był tutaj w 100% udany :).
Bardzo dziękujemy za zaufanie i życzymy radości z jazdy :).
#chiptuning #bmwF31 #B47 #f31 #bmwkodowanie #MobileCoders