BMW F15 M50d serwis i profilaktyka w Mobile Coders :).

Zakres:
- serwis olejowy Trzech Króli, czyli olej Penrite Enviro+ 5w40, płukanka Engine Flush, Ceratec i oryginalny filtr oleju
- wymiana filtra kabinowego obiegu zew. i wew.
- wymiana filtra paliwa
- wymiana filtra powietrza

- wymiana oleju w skrzyni VTG od napędu xDrive
- wymiana oleju w przednim oraz tylnym moście
- wymiana oleju w skrzyni biegów ZF8HP wraz z miską i filtrem
- kalibracja kamery NightVision

- czyszczenie układu dolotowego powietrza + wymiana kolektora ssącego

W eksploatacji pojazdu nie chodzi tylko o to, by naprawiać wtedy, gdy coś się zepsuje, ale zapobiegać temu zepsuciu. Właśnie po to są serwisy olejowe, które powinniśmy wykonywać nie zgodnie z zaleceniem producenta pojazdu, a producenta podzespołów do niego. BMW ma swoich podwykonawców, którzy dostarczają mu różne części, które wymagają odpowiedniej obsługi jak np. wymiana oleju. Dobrym przykładem tutaj jest np. skrzynia biegów automatyczna, której producentem, w przypadku BMW, jest ZF. Mówimy o przekładniach hydrokinetycznych, jednosprzęgłowych. Obecnie BMW ma skrzynie ośmiobiegowe, które występują we wszystkich modelach tylnonapędowych, lub dla lepszego zrozumienia z silnikami umieszczonymi wzdłużnie, czyli również AWD.

BMW z silnikami montowanymi poprzecznie to tak naprawdę samochody przednionapędowe z dołączanym tyłem, które nie mają skrzyni VTG. Mówimy tutaj praktycznie o wszystkich modelach z niższej półki, czyli seria 1, seria 2 GranCoupe, GranTourer, ActiveTourer, X1, X2. Napęd na tył ze skrzynia ZF8HP zaczyna się dopiero od serii 2 Coupe i serii 3 wzwyż.

A więc wracając do wątku, BMW w swoich pojazdach ze skrzyniami ZF8HP nie zaleca wymiany oleju w skrzyni biegów. Spotkaliśmy się nawet z opinią autoryzowanych dealerów, którzy odradzają taką wymianę, jako potencjalne zagrożenie i przyczynę awarii automatu :). Oczywiście już dzisiaj jest ot na szczęście rzadkość, jednak dalej takie zdanie można usłyszeć w warsztatach ASO.

Jeśli chodzi o serwis to w skrócie, i żeby było ekologicznie, kupując nowy samochód, który rocznie przejeżdża 15k km i ma gwarancję standardowo na 2 lata dealer wymieni nam olej w silniku tylko 1x w trakcie jej trwania.

Po tym czasie skończy się nam standardowa gwarancja. Po następnych dwóch latach lub 30k km komputer poprosi nas o kolejną wymianę oleju, ale tym razem już z filtrami. Wow, mamy 60k km i w końcu możemy wymienić filtr powietrza i paliwa.

Czyli 4 lata jeździliśmy na 1 filtrze paliwa, który już od 30k km przepuszcza zanieczyszczenia do pompy paliwa, a filtr powietrza brud do silnika.
I tym samym dochodzimy do kwestii dlaczego ludziom psują się samochody. Powyższy przykład pokazuje, że nieświadomy użytkownik przez 30k km jeździł na oleju, który utrzymywał swoje właściwości, a drugie 30k km na "wodzie" i dużo niższej skuteczności termicznej i smarującej. A od tego momentu do tragedii już tylko moment.

Dlatego każdego dnia powtarzamy, aby wymieniać olej w silniku 2x częściej niż zaleca to producent. Zamiast 30k km na oleju przejeżdżajcie 15k km max, zamiast wymieniać filtr paliwa co 60k km, róbcie to co 30k km, tak samo z filtrem powietrza. Wskazania komputera można wrzucić między bajki, producent nie chce, aby Wasze samochody jeździły bezawaryjnie, ponieważ zwyczajnie się mu to nie opłaca. Trzeba produkować i sprzedawać, a nie naprawiać stare.
Serwis olejowy to naprawdę nieduża kwota w stosunku do wartości pojazdów, szczególnie tych nowych, więc oszczędność na podstawowej obsłudze to krótkowzroczność.

Prezentowany egzemplarz przyjechał do nas na bardzo szeroki zakres usług wraz z czyszczeniem dolotu. Przy okazji serwisu olejowego ze wszystkimi filtrami, wyczyściliśmy również dolot i wymienialiśmy kolektor ssący, ponieważ stary miał luzy na klapach wirowych.
Warto dbać o czystość dolotu po przebiegu 100k km. Zalecamy każdemu, kto przekroczył już ten przebieg, by zweryfikować stand klapek wirowych w kolektorze, ewentualnie wyczyścić dolot jeśli jest dużo nagaru lub cały kolektor jeśli są w nim wycieki i luzy.
Taki zabieg przedłuży życie auta, pozwoli mu swobodnie oddychać, zredukuje ryzyko uszkodzenia turbosprężarki czy przegrzania się jednostki napędowej.

Profilaktyka to coś, co spowoduje, że podczas długich wypraw naszym samochodem nie będziemy musieli się martwić czy dojedziemy do celu.
Do takich profilaktycznych zabiegów należy też wymiana oleju w skrzyni biegów ZF8HP, wymiana oleju w skrzyni VTG (xDrive) oraz mostów z przodu i z tyłu. Tutaj również wszystko było fabryczne. Takie wymiany zalecamy w okolicy przebiegu 80k km, aby spać spokojnie. Skrzynia będzie pracować bezproblemowo, a napęd xDrive bezstresowo rozdystrybuuje nam moment obrotowy między przednią, a tylną oś.

Na sam koniec w F15 M50d zrobiliśmy diagnostykę i skalibrowaliśmy kamerę Night Vision.

Bardzo dziękujemy za zaufanie i życzymy bezawaryjnej jazdy :).
#MobileCoders #BMWF15 #M50d #serwisBMW #kodowanie #kolektor #dolot #czyszczenieEGR #penrite #ceratec #flush
Przeczytaj na