BMW F06 640xd na usługach serwisowych, modyfikacjach i kodowaniach, czyli pełen pakiet startowy w Mobile Coders 😊.
Zakres prac mechanicznych:
- Serwis olejowy silnika z oryginalnym filtrem oleju BMW OE oraz zestawem Trzech Króli, czyli Penrite 5w40, Ceratec oraz płukanka Penrite Flush
- Serwis skrzyni biegów ZF 8HP
- Serwis skrzyni VTG – wymiana + kodowanie
- Serwis wszystkich filtrów
- Serwis oleju w przednim i tylnym dyfrze
- Dezynfekcja klimatyzacji metodą NANO Clean
- Wymiana klocków i tarcz z przodu
- Wymiana pokrętła od regulacji prędkości tempomatu
- Wymiana przycisku elektrycznie sterowanego hamulca ręcznego
- Wymian teleskopów klapy bagażnika
- Pełna geometria 3D
Zakres prac elektronicznych:
- CHIPTUNING silnika
Moc 313 KM - > 365 KM
Moment oborowy 630 Nm - > 720 Nm
- CHIPTUNING skrzyni biegów Stage 2
- Aktualizacja wszystkich sterowników pojazdu
- Aktualizacja danych nawigacyjnych 2022
- Kodowanie dodatkowych funkcji
- Montaż pionierskiego zabezpieczenia antykradzieżowego Author IGLA (zabezpiecza przede wszystkim przed kradzieżą na tzw. „walizkę”).
No dobrze, a więc stało się, po długich poszukiwaniach, pan Kamil, nasz stały klient zakupił w końcu BMW z 3 litrowym dieslem o oznaczeniu 640d, zresztą jedynym jaki dostępny jest w modelach F06/F12/F13 😊.
Na dzień dobry w samochodzie znaleźliśmy kilka usterek i problemów, które właściciel kazała nam wyeliminować. Poza standardowym zakresem olejowym, czyli silnika, wymieniliśmy oleje również w napędzie xDrive (VTG), przednim i tylnym dyfrze, ale również w skrzyni biegów.
Już przed wymianą, po małej jeździe testowej czuliśmy, że samochód nie przyspiesza płynnie, coś go powstrzymuje od pełnej miękkości i dawania przyjemności z jazdy. Auto po prostu czkało. Wymieniliśmy więc olej w VTG i powtórzyliśmy test. Efekt? To samo, czkanie. Odłączyliśmy więc napęd xDrive i zrobiliśmy test ponownie i jak ręką odjął.
Wiedzieliśmy już, że skrzyni zarządzająca napędem na 4 koła jest uszkodzona i nadaje się do wymiany lub regeneracji.
Jako że nowa skrzynia to olbrzymi koszt to postanowiliśmy zainstalować element zregenerowany z gwarancją. Tak też się stało, zamówiliśmy ją i zainstalowaliśmy w aucie i już za drugim razem było ok 😉. Samochód przestał pooszarpywać i jeździ płynnie.
Zmieniliśmy również olej z miską i filtrem w skrzyni ZF 8HP, tutaj niezbędny jest zestaw z miską i filtrem, który musi zostać wymieniony w całości. Samochód ma ponad 100k km więc obowiązkowo wymianę zrobiliśmy metodą statyczną, czyli zgodnie z wytycznymi producenta skrzyni, czyli firmy ZF. Po tym zabiegu sama skrzyni zaczęła pracować o wiele płynniej i bardzo miękko, co zauważa praktycznie każdy, kto pierwszy raz po ok 100k km wymienił olej w automacie.
Następnie zrobiliśmy reset adaptacji skrzyni biegów oraz kalibrację napędu xDrive.
Filtr i oleje w silniku oraz takie filtry jak powietrza, paliwa oraz kabiny to standard, który musiał „wjechać” na dzień dobry. Tutaj nie ma co ryzykować. Wraz z wymianą oleju robimy tzw. płukankę z użyciem Penrite Engine Flush, który sprawia, że z silnika usuwane są wszystkie osady oraz zanieczyszczenia. Środek jest bezpieczny, ponieważ nie posiada w sobie rozpuszczalnika, dzięki czemu nie ma ryzyka uszkodzenia uszczelek.
Następnie po wlaniu świeżego oleju dodajemy produkt Liqui Moly Ceratec, który ma za zadanie zmniejszać tarcie, szczególnie przy zimnych rozruchach, ale nie tylko. Powoduje on też, że silnik pracuje swobodniej i ciszej. Polecamy z całego serca ten produkt, ponieważ jest on nieocenionym kompanem długiego życia jednostki napędowej naszego samochodu.
Do przedniego i tylnego mostu napędowego wlewamy oryginalne oleje BMW, które w wielu przypadkach są bardzo mocno już przepracowane. Wydaje się, że taki olej jest, jak to BMW mówi, „LifeTime”, jednak gwarantujemy Wam, że napędy pracują ciszej po takim zabiegu, a ryzyko ich uszkodzenia, a szczególnie skrzyni VTG spada drastycznie.
W przypadku VTG, czyli skrzyni xDrive należy pamiętać, by stosować się do kilku zaleceń. Są to między innymi:
- utrzymanie bardzo dobrego stanu opon z przodu i z tyłu, najlepiej ten sam producent oraz właściwe cieśnienie
- wymiana oleju co max 70k km, stosować tylko wysokiej jakości oleje, najlepiej OE
- dać czas skrzyni na rozgrzanie się oleju do temperatury roboczej, zwykle ok 15-20 min. W tym czasie nie przesadzać z dynamiczną jazdą
Jeśli powyższe warunki są spełnione to uszkodzenie skrzyni VTG jest mało prawdopodobne.
Niestety, ale układ ten jest bardzo wrażliwy szczególnie na słabej jakości opony.
W przypadku prezentowanego BMW przyczyną usterki były prawdopodobnie właśnie opony, które, przez poprzedniego właściciela nie były wymienione na nowe w komplecie, tylko na jedną oś poszły nówki, na drugiej zostały takie dwuletnie. Poza tym oczywiście olej w samej skrzyni rozdzielczej wyglądał bardzo źle.
Przed samą wymianą filtra kabinowego zrobiliśmy dezynfekcję wnętrza z czyszczeniem parownika metodą ciśnieniową NANO Clean. Następnie cały środek został zamglony płynem Nano Clean, którego zadaniem jest pozbyć się grzybów, bakterii, roztoczy oraz wirusów w całym układzie klimatyzacji.
Na sam koniec prac, podczas jazd testowych zauważyliśmy również problem z hamulcami, a raczej ich brakiem skuteczności. Po głębszej weryfikacji okazała się, że ktoś założyć komplet na przód, i to chwilkę przed sprzedażą, nieoryginalne tarcze i klocki hamulcowe. W takim samochodzie jak seria 5 czy 6 i wyżej jest to zwyczajnie niedopuszczalne i po prostu nie będzie działać. Nie dość, że hamulce prawie nie hamowały to jeszcze po chwili zaczynały bić.
W drugiej więc fazie wymieniliśmy również klocki i tarcze na oryginalne BMW OE.
Dopiero od tego momentu samochód zaczął poprawnie jeździć i hamować 😊.
Ostatnim etapem były prace elektroniczne, czyli nasza specjalność.
Jednostka N57 jest podatna na modyfikacje. Przeprowadziliśmy więc elektroniczne wzmocnienie silnika do mocy 365 KM i 720 Nm. Sprawiło to, że samochód nabrał ducha, zaczął jeździć naprawdę szybko, ale to nie wszystko. Do samej jednostki pan Kamil zażyczył sobie również strojenie skrzyni biegów.
Tutaj też lubimy się popisać. Przestroiliśmy skrzynię tak, żeby zaczęła działać szybciej, ale jednocześnie płynniej. Teraz moc przenoszona jest na koła niemalże natychmiast bez zbędnej zwłoki skrzynie ZF. Wystrojenie jej zmienia samochód tak mocno, że nie da się tego opisać, to trzeba po prostu poczuć. Szybkość i płynność jej działania jest trudna do zdefiniowania i polecamy taki zabieg każdemu, kto posiada w BMW ZF 8HP, naprawdę uśmiech nie zejdzie Wam z twarzy 😊.
Naturalnie przed powyższymi modyfikacjami wgraliśmy do auta najnowsze sterowniki, czyli zwyczajnie zaktualizowaliśmy pojazd, by pracować na najnowszej, pozbawionej wad, wersji oprogramowania.
Aktualizacja danych nawigacyjnych na 2022 rok oraz kodowania dodatkowych funkcji typu: wyłącznie start stop, temperatura opon w iDrive, czy natychmiastowe składanie lusterek po zamknięciu samochodu to „must have”.
Bardzo dziękujemy panu Kamilowi za zaufanie i skorzystanie z naszych usług po raz kolejny, z kolejnym już samochodem 😊.
Miłej i bezproblemowej eksploatacji życzymy 😊.
#MobileCoders #bmwF06 #640xd #serwis #penrite #ceratec #zf8hp #flush #chiptuning #stage2