Nowe BMW X7 G07 40d na pierwszej wymianie oleju z użyciem zestawu Trzech Króli w Mobile Coders :).
Serwis olejowy z zastosowaniem oleju Penrite Enviro 5w40 + Ceratec + Flush + oryginalny filtr oelju BMW.
Dobrze wiecie, Ci którzy nas obserwujecie, że jesteśmy wielkimi zwolennikami wymiany oleju po kilku przejechanych tysiącach kilometrów. Tak, w swoich firmowych autach, zaraz po zakupie i przejechaniu 3.000 km zrobiliśmy takie wymiany.
Tym samym w małym procencie opinii zderzyliśmy się z negatywnym feedbackiem.
Cała reszta to jak najbardziej pozytywne opinie i szerokie zrozumienie tematu.
Dlaczego jest to ważne, by taką wymianę zrobić szybciej niż później, ale w fazie docierania, nie musimy tłumaczyć, ale zrobimy to ponownie, choć wiemy, że zaraz zderzymy się z falą krytyki "znawców", że to co piszemy jest bez sensu i że oleje są takie cudowne teraz Long Life i w ogóle :).
Otóż wymiana oleju na świeży nigdy nie jest bez sensu. Żeby to zrozumieć musimy uświadomić sobie co robi olej i jaka jest jego funkcja. Większość z kierowców wie, że służy on smarowaniu i jest to najprostsza i słuszna odpowiedź. Na tym moglibyśmy skończyć, bo skoro smaruje to wszystko jest ok.
Jednak nie skończymy, ponieważ pełni jeszcze kilka istotnych funkcji, a przy tym należałoby poruszyć kwestię częstotliwości jego wymian, która niestety pozostaje wiele do życzenia z punktu widzenia standardowej obsługi serwisowej przeciętnego Kowalskiego w autoryzowanym serwisie (ASO).
Otóż samochody dzisiaj projektowane są tak, by byłe ekonomiczne, ale również ekologiczne.
O ile to pierwsze się udaje, przynajmniej na pierwszy rzut oka, to z tym drugim jest już gorzej.
Ekologiczne, ponieważ użyto do niego materiałów lżejszych? A może dlatego, że skorzystano z elementów, które zostały poddane recyklingowi, by je wyprodukować?
A może ekologiczne, dlatego, że producent przewidział wymianę oleju po 30k km?
Może być, ale tylko w teorii.
Dla tych, którzy są przeciwni wymianom oleju częściej niż ASO i uważają, że to bez sensu to jak wyśnicie kilka przykładów, które podamy poniżej:
PRZYKŁAD nr 1:
- Pierwsze auto to BMW 520i G30, które zostało wyprodukowane na rynek EU, np. Niemcy lub Polska z silnikiem B48, jego interwał olejowy to 30.000 km lub 2 lata.
- Drugie auto to ta sama jednostka również w BMW G30 520i wyprodukowana dla regionu azjatyckiego, jej interwał to 12.000 km lub 1 rok.
No dobrze, ale ktoś może powiedzieć, to przecież interwał zależy od pogody, tam jest cieplej itp. Itd. Owszem, raczej jest cieplej niż u nas, ale naprawdę robi to aż tak drastyczną równicę dla oleju, który i tak bardzo często, nawet w naszych warunkach, pracuje w temperaturze powyżej 100 st. C?
Kto inny może powiedzieć, że przecież to inny kontynent i inne prawa, inny sposób eksploatacji, inni ludzie 😊. Uważamy, że żadnym odkryciem to nie będzie, owszem, wszystko się zgadza, ale my próbujemy pokazać fakt, że ten sam silnik u nas może spokojnie sobie jeździć 30k km na jednym oleju lub dwa lata, a w inne części świata już tylko 12.000 km lub 1 rok? :). Nie jest to zastanawiające? Czy ktoś tutaj kogoś nie robi w „balona”?
No dobra, ale przecież zaraz ktoś napisze, że porównanie tylko tego silnika nie daje pełnego obrazu i w ogóle ten drugi samochód to Azja, tam jest dziwnie, i w ogóle co za bzdury.
No dobrze to weźmy
PRYKŁAD nr 2
- BMW G30 530i B48 EU, którego interwał jest ustawiony jest przez fabrykę na 30.000 km lub 2 lata… o co za niespodzianka, prawda? 😊.
- Dla porównania BMW 530i B46 USA, auto, które pochodzi z rynku, który ma bardzo podobny klimat jak w EU, akurat prezentowane jeździło w obszarze Nowego Jorku. Jego interwał ustawiony przez fabrykę jest na 15.000 KM i 1 rok…
Ale zaraz przecież ktoś napisze, że B48, a B46 to inne silniki choć mają tę samą moc i moment obrotowy. No w sumie to nie będziemy się kłocić, powiemy tylko tyle, że to te same silniki z małymi różnicami w osprzęcie 😊.
Jednak, jeśli to do kogoś nie przemawia to wywołajmy do tablicy BMW 540i B58 w modelu G30, które jest identyczny na rynek europejski oraz amerykański.
PRZYKŁAD nr 3
- Pierwsze auto z EU BMW G30 540i B58 2018 ma ustawiony interwał olejowy na 30.000 KM lub 2 lata.
- Drugie auto to wersja na rynek amerykański, czyli BMW G30 540i USA B58 z interwałem ustawionym na 15.000 km lub 1 rok.
Teraz chyba nie ma co dalej wyjaśniać, prawda? Jeśli jest ktoś na tyle mądry, żeby rozbić nam to na „atomy” i rozjaśnić, dlaczego interwał olejowy w Europie wynoszący 30.000 km lub 2 lata jest ok.
Jeśli porównamy to z innymi regionami świata to okazuje się, że albo dla nas produkują zupełnie inne fabryki, używając lepszej technologii, z trwalszymi materiałami, które nie są tak bardzo poddawane tarciu i ścieralności jak np. w Azji czy USA, dlatego my możemy wymieniać olej rzadziej.
Albo jeszcze inaczej, Europejczycy są tak świetni, że ich oleje są najlepsze na świecie, a firmy je produkujące nie docierają przecież do krajów trzeciego świata, a do USA przez ocean jest po prostu za daleko i nie opłaca się ich transportować. Ach ci głupi Amerykanie i Azjaci, muszą tak często wymieniać olej zanieczyszczając przy okazji 2 lub 3x bardziej środowisko niż my, Europejczycy…
Resztę wniosków wyciągnijcie sobie sami i zastanówcie się czy zwlekanie z wymianą oleju ma sens i czy nie „zabijacie” swojego silnika nieświadomie, lub nawet czasami świadomie.
Radzimy zastosować się do tego co jest wyspecyfikowane dla rynku azjatyckiego lub chociaż amerykańskiego, a problemów z jednostkami napędowymi będziecie mieli na pewno mniej.
Ale wracając do bohatera, samochód jest własnością pana Piotra, który przyjechał do nas na kodowania oraz pierwszą wymianę oleju 😊. Samochód jest naprawdę wielki i trzeba mieć wysoko zawieszony sufit, by móc całkowicie unieść takie auto 😉.
Gratulujemy podejścia i życzymy bezproblemowej eksploatacji 😊.
Pozdrawiamy.
#serwisBMW #MobileCoders #bmwX7 #g07 #zestawtrzechkroli #penrite #ceratec #flush