Audi Q8 2020 50 TDI 286 KM na CHIPTUNING Stage 1 w Mobile Coders :).

Moc
286 KM -> 340 KM
Moment obrotowy
600 Nm -> 720 Nm

Dlaczego pewne auta nie dostarczają emocji na seryjnych ustawieniach? A może po prostu mamy za duże oczekiwania?
Kilka lat temu, no może z dekadę, gdy ktoś miał w aucie w okolicy 300 KM to w ogólnej opinii miał super sportowy wóz 😊.

Dziś się to dość mocno zmieniło. Ktoś ma pod maską 200 KM to jest ok, 300 KM to takie minimum, a gdy jest 400+ to już jest fajnie. Ciekawe co będzie za 10-15 lat, czy ta tendencja się utrzyma.

Ale wróćmy do początku tego postu. Dzisiejsze, nowoczesne samochody są super precyzyjne, bezpieczne, bardzo ładne, ale niestety siłą rzeczy nie mogą być brutalne, emocjonujące, szokujące obojętnie jak bardzo byśmy tego chcieli.

Ograniczenia związane z emisją spalin generowaną do atmosfery, właśnie przez branże motoryzacyjną, są tak olbrzymie, że producenci skupiają się przede wszystkim na ich zmniejszeniu.

Wielkie sumy pieniędzy są przeznaczane na produkcje aut ekologicznych, jednak w dłuższej perspektywie zanieczyszczenia generowane przez krótki cykl życia pojazdu przyniosą odwrotny skutek niż niektórzy zakładają.

Prezentowane Q8 ma silnik 3.0 TDI o mocy 286 KM i momencie 600 Nm. Oznaczenie silnika to 50 TDI, czyli jak wielu zauważy ma się to nijak to pojemności 😉. Jednak do tego zdążyliśmy się już przyzwyczaić. I BMW i Mercedes robi dokładnie tak samo, kwestia przyzwyczajenia się, że liczby te teraz bardziej oznaczają ilość KM niż pojemność 😉.

Q8 w serii jeździ trochę ospale. Oczywiście to nasza opinia, aale sam silnik jest bardzo udany.

Jednak jak wiadomo wprowadzone ograniczenia związane z emisją spalin sprawiają, że auto jest troszkę zamulone.

W serii po prostu nie dostarcza nam tylu emocji, ile byśmy oczekiwali.

286 KM to w końcu nie jest mało, ale gdy połączymy to z całkiem nieudanym oprogramowaniem skrzyni biegów, która zastanawia się nad zamiarami kierowcy o jakieś 2 s. za długo to mamy naprawdę uciążliwego SUVa w drogowych warunkach, gdzie czas reakcji na położenie pedału gazu, szczególnie w momentach wyprzedzania innych pojazdów, jest tutaj kluczowy.

Pan Paweł, właściciel prezentowanej Q8 poprosił nas o modyfikację tej świetnej jednostki, ale obowiązkowo skorzystał też z oferty zmiany oprogramowania skrzyni biegów.
Tylko wtedy pozbywamy się, do absolutnego minimum, tzw. LAGa, który powoduje, że zanim skrzynia zrzuci bieg na niższy, a samochód zacznie jechać do przodu, mijają prawie 2 s.

Strasznie uciążliwe i męczące, ale również niebezpieczne w skrajnych przypadkach.
W tym miejscu moglibyśmy napisać, że Q8 dostarcza wielu emocji, jak i pozostałe auta z gruby VAG, ale w tym negatywnym znaczeniu.

Audi w międzyczasie wypuściło poprawkę na eliminację tych opóźnień, jednak z opinii kierowców zniwelowano go tylko o kilka procent przez co wyprzedzanie i redukcja dalej następuje z dużym „lagiem”. Na szczęście may na to rozwiązanie, lek :).

Po krótkiej dyskusji o samochodzie, przy którym mieliśmy pracować oraz o Tesli S, która stała obok (swoją drogą piekielnie mocna), przeszliśmy do pracy przy Q8 😊.

Standardowo w przypadku wszystkich nowych Audi modyfikację wykonujemy metodą BENCH czyli po przez piny w sterowniku silnika 😊.
Zabieg ten minimalizuje ryzyko uszkodzenia modułu podczas wgrywania oprogramowania oraz drastycznie skraca czas pracy przy aucie.

Skrzynia, tutaj jest ZF8HP modyfikowana jest przez złącze OBD. Najpierw robimy tzw. VR, czyli wirtualny odczyt, który pobiera oryginalny wsad z serwera, następnie ten wsad modyfikujemy i wgrywamy do auta 😊.

W przypadku BENCH mamy dostęp od razu do pełnej, fizycznej zawartości pamięci sterownika silnika, dzięki czemu, np. w trochę starszych autach typu 3-5 lat możemy upewnić się, że żadna modyfikacja nie była jeszcze wykonywana w tym konkretnym egzemplarzu.

W nowych autach i tak mamy pewność, że nic takiego nie nastąpiło tym bardziej, gdy mamy do czynienia z pierwszym właścicielem samochodu, tak jak i było w tym przypadku.
Q8 ma przebieg niespełna 30k km i jest jak nowe 😊.

Modyfikacja całość zajęła nam ok 2h po czym pojechaliśmy w test z panem Pawłem. Przyrost + 55 KM i 120 Nm da się odczuć natychmiast.

Wystarczyło nam kilkaset metrów, aby przekonać właściciela, że modyfikacja tej jednostki jest bez wątpienia idealną decyzją, samochód ciągnie od samego dołu do samej góry, a przeprowadzenie zmian w skrzyni biegów ZF 8HP zniwelowało LAG’a, który tak strasznie go irytował 😊.

Bardzo dziękujemy Panie Pawle za skorzystanie z naszych usług. Życzymy tylko radości z jazdy 😊.

Pozdrawiamy.

#MobileCoders #chiptuning #audiQ8 #50TDI #zf8hp #stage1
Przeczytaj na