"Autonomiczna jazda bliżej niż kiedykolwiek" - czyli modyfikujemy silnik i rozszerzamy funkcjonalności Asystentów Wspomagania Kierowcy (ADV) w BMW X5 G05 30dX 265 KM :).
CHIP-TUNING
Moc
265 KM -> 310 KM
Moment
620 Nm -> 720 Nm
Tak to prawda autonomiczna jazda niewątpliwie wcześniej czy później może wejść w realia naszego codziennego życia, w jakim stopniu i w jakiej skali to oczywiście zależy od wielu czynników.
Oczywiście od dawna producenci pracują nad technologiami, które zmieniają naszą drogową rzeczywistość na „lepszą”. Dbając nie tylko o nasz komfort podróżowania ale i o bezpieczeństwo (w sytuacji awaryjnej system może przejąć kontrolę nad pojazdem, zjeżdżając z drogi automatycznie uruchamiając system S.O.S.).
Naturalnie jak zawsze są głosy „za” i „przeciw” różnym rozwiązaniom. Nie mniej jednak rozwój nowych technologii jest naturalną koleją rzeczy i chcąc nie chcąc będziemy z różnych nowinek korzystać, co naszym zdaniem nie jest takie złe. Dlaczego? Ponieważ sami mamy możliwość z nich korzystać. Mowa oczywiście m.in. o systemach wspomagania kierowcy zainstalowanych w naszych samochodach, ale i nie tylko, które od jakiegoś czasu testujemy w różnych warunkach przy okazji naszej pracy.
Co do autonomiczności tych systemów, które aktualnie oferuje nam BMW jak i pozostali producenci to oczywiście są to półautonomiczne wspomagacze i choć naprawdę fajnie działają to jednak mają na celu pomóc kierowcy (asystować go) w prowadzeniu pojazdu, a nie go zastąpić. Korzystanie z nich powinno być świadome i przemyślane.
Na pełną autonomiczność przyjdzie nam pewnie jeszcze długo poczekać, być może nie nastąpi ona w ogóle, albo będzie odbywać się w tzw. ograniczonych warunkach, np.: wykupując miejsce i wjeżdżając na parking, po przekroczeniu szlabanu, auto automatycznie będzie się kierowało i parkowało w miejscu wyznaczonym przez system, czy coś w tym rodzaju 😉.
Co nas urzekło w tych systemach? Na pewno to, że faktycznie działają i wiecie, nie tak przypadkowo tylko jakby te algorytmy były już takim zalążkiem Sztucznej Inteligencji.
Jasne, że system jest jeszcze niedoskonały i zdarzają się różne sytuacje, że się „gubi”, ale to bardziej chyba jest spowodowane warunkami na drodze, niedokładną infrastrukturą drogową, niż samego systemu.
Mamy tu na myśli oznaczenia dróg znakami pionowymi (np. nadmierna ich liczba w jednym miejscu) jak i poziomymi (nieodświeżone linie, czy nie dość czytelne oznakowanie zwężeń przy robotach drogowych).
Na autostradach i drogach szybkiego ruchu wszystko działa wręcz perfekcyjnie, natomiast na innych bywa różnie i potrzebna jest odrobinę większa uwaga kierowcy 😉.
Czym raczy nasz producent jeżeli chodzi o wspomaganie kierowcy?
Mamy do dyspozycji takie rozwiązania jak np. asystent ruszania pod wzniesienie, rozpoznawanie znaków drogowych (SLI), wspomaganie hamowania awaryjnego, ostrzeganie przed kolizją z tyłu, ostrzeganie przed ruchem poprzecznym z tyłu, ostrzeganie o niezamierzoną zmianą pasa ruchu, ostrzeganie przed kolizją z poprzedzającym pojazdem czy pieszym lub rowerzystą, asystent parkowania, zdalne parkowanie z pilota, adaptacyjne światła LED'owe czy laserowe itd.
Wszystkie w jakimś stopniu przyczyniają się do tego, że bezpieczeństwo z jazdy BMW jest jeszcze większe.
Wszystkie te systemy zapewne znacie lepiej lub troszkę mniej, a my przy okazji naszej pracy ze wspomnianym w tytule BMW X5 G05 chcielibyśmy się skupić na tych dodatkach, które możemy Wam zaoferować w ramach naszych usług.
Oczywiście mieliśmy niebywałą przyjemność pracowania z samochodem, który jest kolejnym BMW w rodzinie Mateusza.
Sam Mateusz jest kolejnym klientem, z którym zdążyliśmy się już bliżej zaprzyjaźnić przy okazji różnych tematów nie tylko związanych z motoryzacją.
Przedstawione autko to praktycznie nówka, w salonowym stanie z naprawdę imponującym wyposażeniem.
Zakres naszych usług obejmowało STAGE 1 silnika i skrzyni biegów oraz kodowanie dodatkowych rozszerzających funkcji ADV.
Ten post to niejako przypomnienie tego zakresu usług, ponieważ nie jest to pierwsze autko, w którym je aplikowaliśmy.
Przejdźmy zatem do meritum kodowań ADV, bo o STAGE 1 już mogliście czytać praktycznie przy każdej naszej relacji, a więc tak:
Zestawem dodatkowych funkcjonalności, które możemy Wam zaoferować to kodowania w zakresie:
• ADP – Automatycznego dostosowywania prędkości do ograniczeń.
Funkcja, jest składową i rozwinięciem powyższego ADV, która ułatwia prowadzenie pojazdu poprzez automatyczne dostosowywanie prędkości samochodu w oparciu o znaki drogowe. Kierowca może dostosować system indywidualnie pod siebie i ustawić czy prędkości odczytanie z znaków mają być dostosowane dokładnie do tych wskazanych przez znaki czy mają być większe lub mniejsze. Tolerancja +/- 15 km/h w stosunku do znaku.
Innymi słowy mówiąc wszystko możecie sobie ustawić w iDrive i tak autko będzie działać w trybie automatycznym.
W fabrycznych ustawieniach działa to manualnie czyli trzeba kontrolować wszelkie komunikaty i je zatwierdzać lub nie zatwierdzać, co odwraca naszą uwagę od ruchu drogowego.
Kolejnym kodowaniem jest:
• ARS – Automatyczne reagowanie na sygnalizację świetlną
Funkcja, jest składową i rozwinięciem powyższego ADV, która ułatwia prowadzenie pojazdu poprzez automatyczne zwalnianie i zatrzymanie pojazdu w przypadku wykrycia czerwonego światła. System też umożliwia ruszenie po wykryciu zmiany światła na zielone. Domyślnie ta funkcjonalność u nas nie działa, ponieważ nie jest ona dostępna na Polski rynek, tak jak chociażby obsługa głosowa w języku polskim 😉.
Po jej włączeniu auto będzie rozpoznawało sygnalizację świetlną i działało zgodnie z założeniami ustawionymi przez użytkownika w IDrive.
Ostatnim kodowaniem jest:
• ARP – Automatyczne reagowanie na pierwszeństwo przejazdu
Funkcja jest składową i rozwinięciem powyższego ADV, która ułatwia prowadzenie pojazdu poprzez automatyczne informowanie kierowcy dźwiękiem oraz sygnalizacją na zegarach / Head-Up w przypadku zbliżania się do skrzyżowania z nakazem stopu lub ustąpienia pierwszeństwa, jeżeli kierowca nie zwalnia.
System za pomocą kamer sprawdza czy ma pierwszeństwo przejazdu lub nakaz stopu, oraz sprawdza otoczenie na skrzyżowaniu.
Wszystkie powyższe kodowania oczywiście przetestowaliśmy też na naszych własnych samochodach, a skuteczność tych systemów jak i innych oczywiście zależy od wielu czynników i należy zwracać szczególną uwagę korzystając z nich.
Na pewno trzeba mieć świadomość, że sytuacja na drodze zmienia się dynamicznie i nawet najlepsze komputery nie mogą zastąpić samego kierowcy, a tym bardziej jego wyobraźni i odpowiedzialności za prowadzenie pojazdu.
Nie mniej jednak zachęcamy do skorzystania z tych ciekawych funkcjonalności, ale też nikogo nie namawiamy, ponieważ ich zakodowanie to jedno, ale ich użytkowanie to drugie, a decyzja o ich włączeniu powinna być podjęta przez kierowcę świadomie przy uwzględnieniu faktu, że nie można na nich polegać w 100%.
A Wy korzystacie z takich asystentów w swoich samochodach, napiszcie w komentarzach czy działają poprawnie czy wręcz przeciwnie tak źle, że w ogóle w nich nie korzystacie 😉.
Dziękujemy Mateuszu za zaufanie, życzymy wszystkiego dobrego i szerokości 😉.
#MobileCoders #bmwkodowanie #chiptuningBMW #chiptuning #G05 #X5G05 #engineremapping #remappingEGS #remappingDDE #ADV #5AS #5AT #5DF #5DM #5DN #5DV