Pojedynek 3 cylindrów czyli modyfikacja BMW F40 w wariantach 316d oraz 318i.
CHIP-TUNING BMW 1 serie 116d (1.5D) 116hp
Moc
116 KM -> 150 KM
Moment obrotowy
270 Nm ->330 Nm
CHIP-TUNING BMW 1 serie 118i (1.5T) 140hp
Moc
140 KM -> 170 KM
Moment obrotowy
220 Nm ->300 Nm
BMW serii 1 (F40) to trzecia generacja subkompaktowych samochodów typu executive hatchback, cokolwiek zdaniem BMW to znaczy :).
W przeciwieństwie do poprzedniej serii F20, seria F40 wykorzystuje konfigurację z napędem na przednie koła oraz z rezygnowano tutaj z skrzyni ZF na rzecz skrzyń biegów firmy AISIN. Szkoda :(
Jako ciekawostka automatyczne skrzynie biegów Aisin są produkowane przez firmy Aisin Seiki i Aisin AW, wcześniej znane jako Aisin-Warner, które powstały ponad 50 lat temu :).
Podczas gdy Aisin Seiki produkuje automatyczne skrzynie biegów do pojazdów ciężarowych, Aisin AW produkuje automatyczne skrzynie biegów do lekkich pojazdów.
Producent ten dostarcza automatyczne skrzynie biegów do bardzo wielu producentów samochodów na całym świecie, praktycznie do każdego większego producenta OEM. Należą do nich między innymi General Motors, Ford, Jeep, Mitsubishi, Nissan, Saab, VW, Volvo, Hyundai, MINI, teraz też i BMW, a przede wszystkim Toyota.
Skrzynia jest małą lekka i znacznie mniejsza konstrukcją od ZF. Stąd zapewne decyzja o zmianie dostawcy w tych małych kompaktowych samochodach.
Plusem jest też to, że wymiana oleju w takiej skrzyni to ułamek ceny wymiany oleju w skrzyni ZF. Choć pewnie nie było to brane pod uwagę, bo jak wiemy, mimo, że producent skrzyń biegów zaleca jego wymianę, tak producent pojazdu jakim jest BMW, jak by gdzieś to zalecenie „przeoczył” :).
Wracając do samochodów i ich modyfikacji, nowe sterowniki BOSCH MD1 oraz MG1 schowane są mocno pod podszybiem samochodu. Sprawę modyfikacji zatem utrudnia ich lokalizacja.
Należy nieco porozbierać, aby dorwać się do sterownika.
Na cztery ręce z schematem w głowie czas dostania się do sterownika to ok. 20 minut. Sporo śrubek i kołków, ale nie jest to jakieś szalenie skomplikowane.
O ile jest to możliwe staramy się w tych przypadkach robić OBD2 unlock via BENCH, czyli odblokowanie Bootloadera rozruchowego w taki sposób, aby modyfikację i ewentualne korekty oprogramowania przeprowadzić już bezpośrednio poprzez złącze OBD2.
W innym przypadku każdorazowa korekta wymagała by od nas ponownego demontażu i montażu całości - wrrrr :).
Co do samych uzyskanych mocy. Aż się ciśnie na usta jaki motor zatem lepszy.
W obu przypadkach mamy 3 cylindry i „półtora litra” pojemności.
Bez szału zatem ale na ten samochód to naprawdę jest okej.
Jedzie bo to tego służy.
To pojazd raczej miastowy. Ma być mały i ekonomiczny. Szybkość to sprawa drugorzędna.
Przyrost mocy po modyfikacji w przypadku obu silników wygląda niemalże identycznie.
Zatem co lepsze? Więcek koni czy więcej momentu obrotowego?
Naszym zdaniem mimo gorszej kultury pracy silnika wysokoprężnego w stosunku do wariantu benzynowego będzie on ciut lepszym wyborem.
Więcej momentu obrotowego dostępnego szybciej sprawi, że jazda w będzie lepsza dzięki większej elastyczności. Szczególnie jak do pracy lecimy dłuższy kawałek trasą szybkiego ruchu. Będzie też bardziej ekonomiczny.
Nie należy jednak skreślać tutaj wariantu benzynowego. Jeżeli do pracy mamy zaledwie „rzut beretem” 2-8 kilometrów, głównie w korkach, które zaczynają się już pod drzwiami naszego domu to benzyna będzie lepszym wyborem. Diesla nie zdążymy w takich warunkach odpowiedni rozgrzać.
Ciekawe jak by się rozegrała rywalizacja 0-100 km/h, z udziałem tych 2 samochodów. Wydaje nam się że 0-80 km/h może nawet 0-100 km/h przewaga diesla, po czym od 100 km/h benzyna zdecydowanie wyszła by na prowadzenie.
A Wam jak się wydaje? :).
#MobileCoders #bmwkodowanie #chiptuningbmw #bmwf40 #chiptuning