BMW E61 525d 2010 - pełen serwis + kodowanie oraz aktualizacja sterowników.

W ostatnim czasie wielu naszych klientów zdecydowało się zadbać o swoje pojazdy nie tylko od strony ulepszeń elektronicznych, ale także mechanicznych. Nie inaczej było z panem Darkiem, który przebył ponad 150km, aby wykonac duzy serwis swojego BMW E61 525D z 3 litrowym silnikiem diesla o mocy 197 KM po modyfikacji na 250 KM ;).

Wstępnie zakresem usług miało być czyszczenie kolektora, wymiana oleju i filtrów w silniku. Jednak ze względu na inne drobne problemy, które zidentyfikowaliśmy podczas diagnozy, do wymiany zlalazło się wiele innych rzeczy.

Pierwszym krokiem jaki zrobiliśmy była ocena wizualna stanu pojazdu. Prezentowane BMW jest z 2010 roku i jak na prawie 8 lat jego stan wizualny oceniliśmy na bardzo dobry.

Następnie szybko przeszliśmy do osłuchania pracy silnika. Silnik pracował równo, choć z pod maski docierały dźwięki, które zakłócały delikatnie jego pracę. Klekot był słyszalny ponad przeciętnie, a spowodowany był zbyt wysokim poziomem oleju i jego rozrzedzeniem po przez zapchany filtr cząstek stałych. Poza tym podczas odpalanie do naszych uszu docierał nieprzyjemny pisk. Jak się później okazało, dość mocno zużyty był pasek wielokolorowy. Podejrzewaliśmy również koło pasowe, jednak po zdjęciu paska i diagnozie fizycznej koło wyglądało bardzo dobrze. Z naszych obserwacji wynikało, że już wcześniej było wymienione. Samochód ma prawie 200k km.
Sprawdzilismy rowniez wszystkie rolki i wyglądały one akceptowalnie.

Trzecim krokiem była diagnoza komputerowa, tutaj nie było już tak wesoło. Znaleźliśmy ok 15 błędów. Dotyczyły one m.in. zużytych świec żarowych, zapchanego DPFu, uszkodzonego czujnika ciśnienia spalin, uszkodzonego czujnika AUC oraz kilku błędów elektronicznych (zwykle związanych z nieaktualnym oprogramowaniem w sterownikach).

Po przeprowadzeniu powyższych kroków, przygotowani w części oraz doświadczenie, błyskawicznie rzucilismy się w wir pracy. Zaczęlismy od zdjęcia kolektora, który został wyczyszczony w środku myjką ultradzwiękową. Następnie wykręciliśmy wszystkie świece żąrowe (4 z nich były totalnie martwe) celem ich wymiany. Z dwiema świecami mieliśmy bardzo duzy problem przy wkręcaniu, jednak finalnie wszystko skończyło się dobrze :).

Kolejnym korkiem była wyamiana obu termostatów i wlasnie nowego płynu chłodnieczego. W silnikach M57 i M47 bardzo popularny problem związany jest z nietrzymaniem temperatury. Samochód zimą nagrzewa się długo i ogrzewanie jest małe wydajne. Wszystko przez to, że brakuje wskaźnika temperatury. Modele e6x, e8x, e9x nie posiadają takowego, co niestety skutkuje nieświadomym, przez uzytkownika, "zażynaniem" samochodu.
Pierwszym problemem, który się pojawia gdy termostaty są cały czas otwarte (a tak właśnie jest w przypadku M47N2 i M57N2) to, pomijając niedogrzane wnętrze auta zimą, brak procesu wypalnia się filtra DPF. Samochód z uszkodzonymi termostatmi nie osiąga temperatury pozwalającej na przeprowadzenie procesu wyapalania. W związku z tym podczas jazdy zapycha się filtr cząstek stałych i bardzo często powoduje przyrost oleju (olej napędowy dostaje się do silnika). Nieświadomy użytkownik, niczego nie podejrzewając, jeździ tak przez długi czas powodując olbrzymie zużycie silnika, w dodatku czujniki, które mierzą ciśnienie spalin zwyczajnie wysiadają, ponieważ przez długi czas dostają tak wysoki impuls przez który membramy w nich zainstalowane zwyczajnie psują się.
Przed zabiegiem auto po 30 minutach pracy nie soiągneło więcej niż 64 st C., po wymianie 87 st. C w ciągu 15 minut :).

Następnie do wymiany był też filtr powietrza, przy zdejmowaniu kolektora mielismy już go prawie na wyciągnięcie ręki. Zaraz obok niego znajdował się czujnik ciśnienia spalin, który równiez wymieniliśmy.

Kolejnym już krokiem była wymiana oleju w silniku. Tutaj, przed zalaniem starego oleju, wlaliśmy do niego dodatek Engine Flush i odpaliliśmy pojazd na 10 min. Zlanie oleju i wymiana filtra była już czystą formalnością. Po wlaniu świeżego oleju Liqui Moly Top Tec 4200 5w30 wlaliśmy do niego również dodatek ceramiczny LIQUI MOLY Cera Tec.

Następny i już praktycznie końcowy etap serwisu to wymiana oleju i filtra automatycznej skrzyni biegów ZF oraz filtr paliwa. Przy wymianie dostrzeglismy rownież wyciek z rury intercoolera. Początkowo podejrzewalismy uszkodzną rurę, ale okazało się, że O-ring nie miał już swoich elastycznych właściwości i przepuszczał trochę oleju. Zdecydowalismy się na zakup nowego o-ringu. Wymiana zajeła 10 minut. Całość została wyczyszczona i nie ma już śladu po oleju.

Po tej wymianie odpowietrzylismy układ paliwowy oraz chłodniczy.

Samochód odpalił bez żadnych pisków i już po pierwszych sekundach jego praca uspokoiła i wyciszyła się. Z silnika nie dochodzi już żaden klekot, pracuje aksamitnie.

Na sam koniec nie mogło zabraknąć naszej wisienki na torcie :). Cały pojazd miał fabryczny Poziom Integracji, podłączylismy więc do niego komputer i zrobilismy pełną aktualizację.
Nie zabrakło oczywiście kodowania dodatkowych funkcji takich jak: M-view w HUDzie, wyświetlanie regulacji podgrzewania foteli na CIC gdy wciśniemy przycisk podgrzewania, składanie lusterek z pilota.

Z ciekawostek, ktore warto dodać, samochód posiadał Asystenta opuszczenia pasa ruchu oraz kamerę Night Vision. To dość rzadko spotykane w wyposażenie w modelu E6x. Samochód był również wyposażony w HUD (head up display) oraz fotele komfortowe w pełni elektryczne.

Podsumowując, zakres prac był naprawdę duży, ale samochód pracuje jak nowy i wlaściciel ma spokój na długie kilometry.
Jako BMW Kodowanie bardzo cieszymy się, że mogliśmy pracować przy tak wspaniałym samochodzie. Niezwykłą frajdę sprawia nam "dopieszczanie" najmniejszych detali. Robimy wszystko, aby zapewnić klientowi jak najwyższą jakość usług, które oferujemy. Nie pozwolimy, aby auto opuściło warsztat dopóki wszystko nie zostanie dopięte na ostatni guzik.

Zakres usług:
- wymiana oleju i filtra skrzynia automatycznej
- wymiana oleju i filtra w silniku
- wymiana filtra powietrza
- wymiana filtra paliwa
- wymiana termostatu egr
- wymiana termostatu głównego
- wymiana paska wielorolkowego
- wymiana czujnika ciśnienia spalin
- wymiana czujnika AUC - do zamykania obiegu recylkulacji powietrza wewnątrz samochodu
- wymiana świec żarowych 6 szt.
- wymiana o-ringu rury intercoolera
- czyszczenie kolektora ssącego
- kontrola zawieszenia

- kodowanie dodatkowych funkcji
- aktualizacja wszystkich sterowników (w aucie był fabryczny poziom integracji)
- aktualizacja danych nawigacyjnych

Dziękujemy bardzo :).
Przeczytaj na