Wymiana kompletnego rorządu w BMW F10 N47.

Pan Artur i jego BMW F10 520d - stage 2 :)

Z Panem Arturem mieliśmy przyejmność się spotkać już wcześniej.
W jego BMW F10 520d LCI aktualizowalismy sterowniki całego samochodu oraz kodowaliśmy dodatkowe funkcje.

W trakcie pracy, zaraz po odpaleniu silnika, usłyszeliśmy bardzo nieprzyjemne dzwięki wydostające się z pod maski samochodu.
Bardzo słyszalny był łańcuch rorządu. Samochód Pana Artura jest z lipca 2013, model już LCI z niby poprawioną jednostką wolną od problemów z rozrządami. BMW ma przebieg jedynie 100k km, i tak jest to oryginalny przebieg, auto "nie-kręcone" i z polskiego salonu, za które Pan Artur zapłacił sporo pieniędzy.

W trakcie aktualizacji porozmawialiśmy chwilę z naszym klientem i zaoferowaliśmy pomoc w wymianie kompletnego rozrządu. Mimo, że oferujemy usługi związane z elektroniką BMW, mamy również zaprzyjaźnionych mechanikow, dla których wymiana rozrzadu w silnikach BMW N47, N57 itp. nie stanowi żadnego większego problemu.

Po kilku zdaniach Pan Artur zdecydował, że za ok 1 miesiąc odwiedzi nas celem wymiany kompletnego rozrządu w swoim BMW.

Tak też się stało, po kilku tygodniach i kilku..nastu maili ;), właściciel tej pięknej "piątki" zdecydował się skorzystać z usługi wymiany rozrządu w naszej firmie.

Poniżej można znaleźć szczegółowy opis tego, co zostało wymienione i co należało zakupić:

Zakupiliśmy:
1 036.161/ELR MASA USZCZELNIAJĄCA DIRKO 70ML SZARE 2 szt.
2 11317797514 KOŁO ŁAŃCUCHOWE WAŁKA ROZRZĄDU 1 szt.
3 11317797516 ŚRUBA 3 szt.
4 11317797900 SWORZEŃ ŁOŻYSKOWY 2 szt.
5 11417798019 KOŁO ŁAŃCUCHOWE 1 szt.
6 11417807350 ŚRUBA 1 szt.
7 13527797906 KOŁO ŁAŃCUCHOWE 1 szt.
8 13527797908 SWORZEŃ 4 szt.
9 13527797909 DYSZA 1 szt.
10 13527800395 ŚRUBA 1 szt.
11 13527800396 ŚRUBA 3 szt.
12 15-41286-01/RNZ USZCZELKA POKRYWY ZAWORÓW REINZ 1 szt.
13 30349/FEB ŁAŃCUCH ROZRZĄDU - ZESTAW FEBI 1 szt.
14 36339/FEB ŁAŃCUCH ROZRZĄDU (POMPY OLEJU) FEBI 1 szt.
15 48775/FEB ŁAŃCUCH ROZRZĄDU - ZESTAW FEBI 1 szt.
16 81-39379-00/RNZ SIMMERING 90X104X8,5 REINZ 1 szt.
17 F00VC17503/BOS PODKŁADKA WTRYSKIWACZA BOSCH 4 szt.

Nieplanowane zakupy:
18 11278509738 Koło zebate 1 szt.
19 11277810456 Łożysko wałków 4 szt.
20 Uszczelka między turbosprężarką, a DPFem

Po rozebraniu silnika okazało się, że są luzy na łożyskach wałkwów wyrównawczych (nr częsci BMW 11278509300 - są ich dwie sztuki). Należało więc zakupić 4 sztuki łożysk: 11277810456, koszt ich był bardzo niski, ok. 50 zł sztuka, jednak po dalszej analizie nasz mechanik zauważył również luz na kole zębatym nr OEM 11278509738. W przypadku tego koła poczuliśmy mały ból serca, ponieważ ta niewielka część kosztowała 1700 zł.
Na dalszym etapie nic więcej nie wykryliśmy i przystąpiliśmy do wymiany kompletnego rozrządu.
Po rozebraniu najbardziej wyciągnięty był łańcuch górny, co widać na zdjęciu jeszcze przed rozebraniem, sam napinacz był już bardzo mocno wypchnięty.

Pozostałe dwa łańcuchy były lekko wyciągnięte, ale jeszcze nie było tragedii. Ślizgi również nie wyglądały starsznie, ale nie były też nowe.

Całość prac zajeła w sumie ok 16h roboczych. Zdecydowalismy się na całkowite wyciągnięcie silnika, aby pracować komfortowo.

Po złożeniu samochód został dwukrotnie przelany olejem silnikowym w celu przepłukania go, nastepnie zalalismy olej Liqui Moly 5w30 toptec 4200.

Dodatkowo wymieniliśmy miske z filtrem i olej w skrzyni biegów.

Po złożeniu całości i zamontowaniu silnika w pojeździe należało tylko pokasować błędy.
Wszystko przebiegło bezbłędnie, samochod odpalił od "strzała" i nie było żdanych błędów.

Teraz silnik pracuje bardzo spokojnie i cicho, dodatkowo nie pojawiają się już wibracje, które spowodowane były luzami na łozyskach wałków wyrównawczych.

Na sam koniec autko dostało obiecanego "moda" w postaci strojenia mapy ECU (tzw. chiptuning) i jego moc wzrosła o ok 20% od serii :). Strojenie zostało wykonane bezinwazyjnie przez złącze OBD w pojeździe.

Przepraszamy za słabą jakość i niewiele zdjęć. Niestety nie mogliśmy stać przy mechaniku przez cały proces i robić fotki, ponieważ mieliśmy dużo innej pracy.

Nastepnym razem na pewno zrobimy ich dużo więcej :)
Przeczytaj na