Jak eksploatować samochód, czyli ważne zasady jak jeździć, a jak nie jeździć swoim BMW :).

Prosimy potraktuj ten tekst nie jako naukowy, ale raczej łatwy do przyswojenia większości użytkownikom samochodów :).

Witajcie nasi drodzy czytelnicy i klienci :).
Dziękujemy Wam bardzo, że z nami jesteście, dziękujemy za miłe słowa, za komentarze, za opinie i rekomendacje.

Prawda jest taka, że 100% naszego sukcesu jest Waszą zasługą i nigdy nie będziemy tego ukrywać, jesteśmy Wam bardzo wdzięczni.

Poświęcamy dziennie mnóstwo godzin, aby nasz Fan Page żył.
Przesiadujemy wieczorami przed komputerami i piszemy o minionych dniach :). Wszystko po to, aby dostarczyć Wam interesującą wiedzę, pokazać bardzo fajne samochody oraz opisać możliwości ich modyfikacji.

Pracujemy bardzo dużo, ale dzięki temu możemy pokazać Wam nasze bogate portfolio. Dzięki temu możemy również wciąż się rozwijać, uczyć i planować.

Wasza lojalność pozwala nam komfortowo żyć i świadczyć usługi na jeszcze wyższym poziomie.

Dlatego tez postanowiliśmy pójść krok dalej i co jakiś czas wrzucić post, który może pomóc wielu z Was.
Dzięki takim postom, i zastosowaniu się do nich, będziecie mogli się cieszyć bezawaryjną pracę Waszego kochanego samochodu jakim jest BMW :). Ale oczywiście nie tylko BMW, ponieważ sprawa dotyczy raczej wszystkich marek samochodów :).

W tym artykule przedstawimy kilka zasad jak należy eksploatować samochód, aby jego zużycie było minimalne.
A zużywać się on będzie zawsze, bez względu na to czy nim jeździmy czy nie, czy go "katujemy" czy nie, kwestią nie jest "czy" się zużyje, tylko "kiedy"?

Wszystko się starzeje i taki proces jest nieodwracalny o czym mówi nam bezwzględnie druga zasada termodynamiki :).

Ale skończmy z fizyką i przejdźmy do praktyki...

A więc "jak żyć panie premierze", znaczy się jak jeździć tymi naszymi kochanymi autkami, aby służyły nam jak najdłużej?

Po pierwsze musimy zrozumieć pewne zasady, którymi rządzi się właśnie natura. Materiały z którego zbudowany jest silnik samochodu są generalnie bardzo wytrzymałe, ale są poddawane ciągłemu obciążeniu przede wszystkim termicznemu.
W silnikach stosuje się stal, aluminium i inne metale. Jednak nie będziemy tutaj zanudzać i przejdziemy do konkretów.

Samochód składa się przeciętnie z kilkunastu tysięcy części.
Cześć z nich podlega naturalnemu starzeniu się i styl jazdy kompletnie nie ma na nie wpływu, np. elektronika, moduły sterujące, elektryka itp.


Są też takie, które podlegają ciągłemu obciążeniu, np. osprzęt silnika taki jak turbosprężarki, sprzęgła, skrzynie biegów, wały napędowe, przeguby, pompy, wtryskiwacze itp. Bardzo często ulegają one awariom.
Pomijając fakt wady konstrukcyjnej, ich życie można znacznie wydłużyć przestrzegając kilku zasad.

✔Zasada nr 1.
Aby móc zacząć jechać bardzo dynamicznie, silnik potrzebuje temperatury roboczej. Jaka to temperatura? Wskazówka temperatura oleju (dostępna w modelach Fxx i Gxx) powinna stanąć na samym środku, czyli silnik powinien być rozgrzany do min. 85 st. C.
Gdy mamy taką temperaturę to spokojnie możemy wciskać gaz do tzw. dechy.
No dobrze, ale ja nie mam wskaźnika temperatury oleju...?
No tak, to dość słabe rozwiązanie, ale pewne modele BMW i inne samochody rzeczywiście go nie mają. Co należy wtedy zrobić?
Zakładając, że mamy sprawny układ chłodzenia (czyli termostaty działają prawidłowo - częste awarie w silnikach M47 i M57) to odczekajmy 20 minut jadąc spokojnie i wtedy dopiero możemy naprawdę "przycisnąć".
Ale co to znaczy jechać spokojnie? Tzn. najlepiej nie przekraczać 2500 obr./min. przez te 20 min.

✔Zasada nr 2
Wymieniaj olej 2x częściej niż zaleca producent pojazdu.
Tak, ŚWIEŻY OLEJ jest dla Twojego pojazdu bardzo ważny :). Kwestia oleju wydaje się błaha dla większości użytkowników, przecież komputer pokazuje Ci jeszcze 20.000 km do jego wymiany, a ostatnią robiłeś 10.000 km temu.
Przecież komputer nie może się mylić, prawda?
Tak zaleca producent...
Zgadza się, ale producentowi nie bardzo zależy na długowieczności Twojego pojazdu, przecież lepiej jak po 3 latach wymienisz go na nowy model.

Także wymieniaj olej maksymalnie co 12-15k km w przypadku diesla i max 10k km w przypadku silników benzynowych.
Po tym przebiegu olej traci już praktycznie 70% swoich właściwości, jest po prostu wyeksploatowany, a dalsza jazda na takiej "zupie" sprawia, że zużycie i tarcie jest dużo większe.

✔Zasada nr 3
Pozwól silnikowi na odpoczynek po dynamicznej jeździe i nie gaś go od razu. Co to znaczy? Silniki, szczególnie te turbodoładowane, nie powinny być wyłączane zaraz po ostrej jeździe.
W momencie zgaszenia pojazdu, gdy wszystkie elementy podzespołów silnika są gorące, turbosprężarka przestaje być skutecznie chłodzona, ponieważ po odcinamy jej dopływ oleju, który nie dość, że ją smaruje to jeszcze chłodzi.

W momencie wyłączenia silnika olej zatrzymuje się w jednym miejscu i osiąga taką temperaturę, która niestety go lekko przypala. Później to już dość łatwa i szybka droga do uszkodzeń.

Pamiętaj, po ostrej jeździe odczekaj 1-2 minuty zanim zgasisz silnik, a wszystko będzie dobrze :).

✔Zasada nr 4
Nie przyspieszaj z gazem wduszonym do podłogi gdy jedziesz na niskich obrotach :). Dotyczy to manualnej skrzyni biegów, ponieważ automat sam zredukuje bieg na niższy :).

Wciskanie "gazu" do oporu na niskich obrotach powoduje znaczne obciążenie układu napędowego, a także skrzyni biegów, wału napędowego w przypadku samochodów z napędem na tył, oraz drastyczne zużycie koła zamachowego dwumasowego. Koło odpowiada za redukcję wibracji przenoszonych na karoserię, szczególnie w silnikach diesla, ale również w benzynowych jednostkach. Wymiana jest dość kosztowna, więc warto o tym pamiętać :)
Dodatkowo wzrost zanieczyszczeń generowanych przez jednostkę szybciej zapełnia nam filtr cząstek stałych.

✔Zasada nr 5
Tankuj paliwo dobrej jakości (ale jak to zrobić w Polsce? ;), wiemy, że temat jest dość trudny) i stosuj dodatki, które je uszlachetniają. Piszemy tutaj szczególnie o silnikach diesla dla których olej napędowy w naszym kraju jest trochę a suchy i powoduje szybsze zużycie wtryskiwaczy i pomp wysokiego ciśnienia.

Sugerujemy, aby dolewać dodatki co tankowanie, nie zajmuje to dużo czasu, a spowoduje, że układ wtryskowy będzie żył o wiele dłużej.

✔Zasada nr 6
Postaraj się co jakiś czas przejechać dłuższy odcinek samochodu niż 20 minut do pracy i z powrotem :). Ważne jest to dla prawidłowego wypalenia się filtra cząstek stałych.

✔Zasada nr 7
Co jakiś czas poproś o diagnozę swojego samochodu. To nie kosztuje dużo, a będziesz wiedział co dolega Twojemu autku. Pamiętaj, że nie wszystkie problemy z Twoim samochodem będą wyświetlone na komputerze centralnym, niestety. Warto o tym pamiętać i jeździć bez obaw :). Taka diagnoza może zaoszczędzić mnóstwo Twojego czasu i pieniędzy.

Jeśli dostosujesz się do tych zasad to możesz być pewny, że Twoje autko będzie po prostu jeździło dłużej bezawaryjnie. Oczywiście nie przewidzisz usterek elektronicznych, które zdarzają się dość często, a nie masz na to wpływu.

Jeśli zainteresował Cię tekst tego posta i masz jakieś sugestie, albo w przyszłości chciałbym poczytać na podobne tematy to czekamy na Twój komentarz i opinie :).

Dziękujemy za Twój czas i zainteresowanie 😊

Miłej soboty 🚗
Przeczytaj na