Do czego tak właściwie służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować?
Postaramy się odpowiedzieć na te pytania przy okazji naszej niedawno wykonanej modyfikacji samochodu BMW F11 525d 218 KM pana Michała, w którym poza aktualizacją całego samochodu, kodowaniu kilku ciekawych aktywacji w tym:
- oglądania filmów podczas jazdy, oraz dodatkowych kodeków
- dezaktywacji systemu Start-Stop,
- zmiany wyglądu zegarów sportowych na wersje z M-Pakietu
- animowanego podglądu przejazdu trasy na nawigacji,
- dodatku do nawigacji - aktualna pozycja GPS (współrzędne),
- cyfrowego licznika prędkości na zegarach,
- aktywacji zamykana/otwierana z kluczyka oraz przycisku przy nodze kierowcy tylnej klapy,
- wyłączenie sygnału brak pasów zarówno dźwiękowego jak i wizualnego,
- dodatkowych informacji z telefonu (książka telefoniczna) na wyświetlaczu HUD,
- dodatkowych informacji rozrywki (lista utworów, radio etc.) na wyświetlaczu HUD,
- kierunkowskazów na wyświetlaczu HUD,
- dezaktywacja dźwięku klaksonu podczas zamykania samochodu z włączonym silnikiem.
- automatyczne składanych lusterek bez czasu zwłoki po zamknięciu/otwarciu
CHIP-TUNING-u z 218 KM na 270 KM wyłączyliśmy programowo oraz zaślepiliśmy fizycznie zawór EGR.
Zawór EGR nierzadko sprawia poważne problemy z pracą silnika, czego doświadczył pan Michał i zgłosił się do nas po pomoc. Opcje były dwie, próba czyszczenia EGR w specjalnej chemii i myjce ultradźwiękowej lub zaślepienie go i "programowe wycięcie", aby zapomnieć o problemie raz na zawsze.
W związku z tym, że pan Michał miał już dosyć frustrujących "check enginów" wybrał opcję drugą, aby raz na zawsze zapomnieć o problemie.
Co do samego EGR, co on robi, po co jest?
_____________________________________________________________
Celem stosowania zaworu EGR jest obniżenie ilości tlenu dostarczanego do komory spalania i tym samym obniżenie temperatury i spowolnienie procesu spalania oraz obniżenie emisji tlenków azotu (NOx). Efekt zmniejszenia ilości tlenu w komorze spalania realizuje się poprzez dodanie do układu dolotowego odpowiedniej porcji spalin, które w dużym uproszczeniu zanieczyszczają powietrze dostarczane do komory. Czyli na chłopski rozum hmm.. bardzo źle .. no niestety tak. Jego głównym, negatywnym skutkiem stosowania jest obniżenie mocy silnika, ale warto zwrócić uwagę na fakt, że bezpośrednio nie dotyczy to wartości mocy maksymalnej, ponieważ przy pełnym obciążeniu zawór EGR pozostaje zamknięty. Jednak pośrednio i tak wpływa na moc, ponieważ działanie EGR w dłuższym czasie powoduje zanieczyszczenie kolektora dolotowego nagarem, co zmniejsza przekrój jego kanałów. Najczęstszą przyczyną awarii zaworu EGR jest jego zanieczyszczenie, choć w nowszych rozwiązaniach coraz częściej dochodzi do uszkodzenia układów sterujących jego pracą. Duże zanieczyszczenie powoduje utrudnioną pracę elementów sterujących, ich przeciążenie i w efekcie awarię.
Objawy uszkodzenia EGR mogą być różne w zależności od rodzaju awarii. Jako, że najczęściej dochodzi do mocnego zanieczyszczenia i problemów z przepływem spalin do układu dolotowego, zwykle pojawia się stosowny komunikat w postaci kontrolki check engine na tablicy wskaźników. Pojawiają się również problemy z uzyskaniem pełnej mocy silnika, ponieważ zapchanie zaworu EGR na pewno jest powiązane z silnym zanieczyszczeniem kolektora dolotowego. Jeśli zawór EGR zablokuje się w pozycji zamkniętej, zwykle daje o sobie znać układ odprowadzania spalin i w komputerze zapisują się błędy dotyczące tego obszaru. Poza tym, kierowca nie odczuje nic, co może bezpośrednio wpływać na pracę silnika. Najczęściej jednak zawór blokuje się w pozycji otwartej, a to wiąże się już z mocno odczuwalnymi objawami, takimi jak nierównomierna praca silnika na biegu jałowym, trudności z płynnym przyspieszaniem i utrudniony rozruch zimnego silnika.
Czy zatem zawór EGR jest niezbędny i czy można go zdemontować lub zaślepić? Tak oczywiście i często użytkownicy pojazdów decydują się na ostateczne rozwiązanie problemów z zaworem EGR zaślepiając go, a my wyłączamy jego pracę poprzez odpowiednie zmiany w oprogramowaniu sterownika silnika.
Pozostaje pytanie, czy rzeczywiście jest to najlepsze rozwiązanie? Opinie na temat takich modyfikacji są różne, ale zwykle pozytywne, osoby, w tym nasi klienci, którzy zdecydowali się na zaślepienie zaworu EGR chwalą swoje silniki za wyższą kulturę pracy, niższe spalanie i lepsze osiągi.
źródło: Autkoult.pl
_____________________________________________________________
Prosimy pamiętać o fakcie, że "eliminacja" zaworu EGR z silnika powinna zostać uzupełniona modyfikacją w oprogramowaniu silnika, ponieważ każdy sterownik ma wpisany zawór EGR w proces pracy jednostki napędowej. Nie można tak po prostu go usunąć i liczyć, że przyniesie to same pozytywne skutki.
Dziękujemy Panie Michale za zaufanie i oddanie Pana świetnego samochodu w nasze ręce.