"Tylko 1 telefon" - ciekawy przypadek w BMW 5GT.
Z Panem Dawidem spotkaliśmy się kiedyś w markecie, aby zdiagnozować problem "jednego telefonu". O co chodzi dokładnie?
W tej 5-teczce jest najsłabszy zestaw radiowy. Wersja pozbawiona nawet nawigacji. Jednak bluetooth jest i działa dobrze, ale nie do końca. A mianowicie po sparowaniu telefonu z samochodem mimo, że on działa to nie pojawia się na wyświetlaczu jako sparowane urządzenie, a co za tym idzie nie da się dodać drugiego telefonu.
Maksymalnie może być połączony tylko jeden i to bez opcji zaradzania nim.
Po sprawdzeniu błędów okazało się, że wszystko jest ok. Sprawdziliśmy też ustawienia pod kątem, czy ktoś kiedyś nie "grzebał" w kodowaniu próbując np. aktywować jakieś zaawansowane opcje bluetooth.
Nic, wszystko jak "fabryka dała".
Zasugerowaliśmy aktualizację systemu, ponieważ poziom sterowników był fabryczny, czyli z przed 8 lat.
Pan Dawid powiedział, że przemyśli temat, co nie trwało bardzo długo :).
A dlaczego?
Zacznijmy teraz od odpowiedzi na pytanie o aktualizację, co ona daje i czy jest potrzebna.
W tematyce aktualizacji samochodu i korzyściach jakie daje można poczytać w wielu artykułach. Jednym z nich jest przygotowany przez AUTO-ŚWIAT artykuł pod adresem www.auto-swiat.pl/eksploatacja/bledneoprogramowanie-
w-samochodach-bez-aktualizacji-dlugo-nie-pojezdzisz/n07zlr
Z naszego doświadczenia powiemy, że większość samochodów BMW, która do nas trafia tj. ponad 95%, ma nieaktualną wersję oprogramowania w sterownikach. Co to znaczy?
Producent podczas produkcji samochodu wgrywa do niego fabryczne,
na dzień produkcji najbardziej aktualne, oprogramowanie do wszystkich sterowników. W dzisiejszych pojazdach znajduje się od 20 do nawet 50 sterowników, które zarządzają całym samochodem.
Moduły/sterowniki to po prostu mikro-komputery z własną pamięcią flash, czyli danymi, które sterują podzespołami całego pojazdu, takimi jak: silnik, skrzynia biegów, klimatyzacja, zawieszenie, kontrola trakcji, nawigacja, moduły odpowiedzialne za zarządzanie energią itp.
Gdy nasz samochód posiada nieaktualne oprogramowanie to jego praca nie jest optymalna i w pewnym stopniu przyspiesza jego zużycie.
Bardzo często użytkownicy dziwią się dlaczego ich samochód nie jest elastyczny, spala dużo paliwa, zawór EGR się przycina, nadmiernie zapycha się filtr cząstek stałych, po wciśnięciu gazu można odczuć "ospałość". Dlaczego skrzynia biegów szarpie lub przeciąga biegi?
Odpowiedź na powyższe pytania jest bardzo prosta i często zaskakuje (pomijając błędy użytkownika czy awarię mechaniczną), ponieważ rozwiązanie jest najprostsze i najmniej kosztowne, a co najważniejsze, najmniej inwazyjne z możliwych.
Aby wyeliminować do minimum często pojawiające się usterki, należy bezwzględnie aktualizować sterowniki w pojeździe. Po takim zabiegu mamy gwarancję, że samochód nie posiada błędów w sterowaniu, które przyczyniają się do awarii.
Po aktualizacji bardzo często zwiększa się moc jednostki napędowej, ponieważ sama mapa sterownika silnika (ECU) jest optymalizowana przez producenta, dzięki czemu samochód jeździ po prostu lepiej.
Pomijając kwestię czysto mechaniczną dochodzi jeszcze kwestia zabezpieczeń. Samochody BMW są bardzo chętnie kradzione i producenci w swoich poprawkach wciąż wgrywają nowe "utrudnienia" dla potencjalnych złodziei.
Aktualizacja zabezpieczeń jest mocno wskazana. Producent nie bez powodu wypuszcza takie poprawki, BMW zbiera dane z całego świata od wszystkich użytkowników, analizuje statystyki i na ich podstawie wie co należy poprawić.
Wracając do samochodu naszego klienta. Pan Dawid wymienił sobie olej w skrzyni biegów, tuż przed okresem zimowym. Jak tylko spadł pierwszy śnieg, a termometry wskazały minus, nasz klient zauważył dziwną pracę skrzyni biegów.
Klient zastanawiał się czy popełnił błąd podczas wymiany oleju w skrzyni, którą robił sam. Oleju weszło nieco mniej niż wyleciało ze skrzyni przy wymianie. Postanowił więc ratować się aktualizacją.
Przy okazji liczył na to, że pomoże to też na problemy z telefonem.
W związku z tym przeprowadziliśmy pełny update samochodu.
Niestety w tym przypadku, ku naszemu zdziwieniu co do radia problem z 1 telefonem nie został rozwiązany mimo nowego oprogramowania.
Nie ma też poprawy w skrzyni biegów. A więc problem leży w czymś innym.
Duże prawdopodobieństwo jest w zbyt małym stanie oleju bądź też duży przebieg i "stara" wersja oprogramowania skrzyni zrobiła swoje.
Z doświadczenia wiemy, że zawsze klienci odczuwają poprawę działania skrzyni biegów po aktualizacji.
Pana Damiana skierowaliśmy do naszego mechanika celem zasięgnięcia opinii odnośnie jego przypadku automatycznej skrzyni biegów.
Najprawdopodobniej będzie kolejna wymiana oleju w skrzyni wraz z adaptacją.
Dziękujemy i do zobaczenia :).