BMW F10 525xd
Pełna obsługa serwisowa czyli wymiany eksploatacyjne :)

Z Panem Wojciechem spotkaliśmy się już na przełomie kwietnia/maja 2018 gdy podczas programowania jego samochodu nastąpiło zakłócenie i padł moduł Gateway.
Historia niezbyt przyjemna, ale problem został szybko rozwiązany. O tym problemie możecie poczytać sobie w postach z maja 2018 :).

Tym razem Pan Wojciech przyjechał do nas na wymiany eksploatacyjne w skład których wchodziły następujące czynności:
- wymiana oleju w silniku
- wymiana filtra oleju
- wymiana filtra paliwa
- wymiana filtra kabinowego
- wymiana filtra powietrza
- wymiana oleju w skrzyni automatycznej ZF metodą statyczną
- wymiana miski i filtra skrzyni na oryginalny ZF
- wymiana łącznika wału + skasowanie luzu na nakrętce wewnętrznej dyferencjału

Do tematu podeszliśmy jak zawsze najbardziej starannie jak tylko się dało. Nie lubimy gdy samochód wyjeżdża od nas z jakąś usterką.
Obejrzeliśmy samochód dokładnie i już po chwili zobaczyliśmy problem z łącznikiem metalowo-gumowym między wałem napędowym, a mechanizmem różnicowym.

Ale o tym później...

W pierwszej kolejności spuściliśmy stary olej z silnika i pozwoliliśmy swobodnie mu ociec. W tym momencie, gdy samochód był na podnośniku zaczęliśmy już wymianę filtra oleju, paliwa. Po wymianie przeszliśmy do skrzyni automatycznej, a do tego czasu olej w skrzyni biegów ostygł do ok 40 st. C. Spuściliśmy więc cały stary olej, który był w fatalnym stanie. Oczywiście miska z filtrem fabryczne, nigdy nie wymieniana. Przy przebiegu 107000 km to ostatni dzwonek na tę operację. Udało nam się zlać prawie 6 litrów starego oleju. Następnym korkiem był montaż zupełnie nowej miski z filtrem, oryginalne ZF. Po tym zabiegu uzupełniliśmy olej w skrzyni do poziomu, na tę chwilę, max. Czyli do momentu w którym olej przelewał się z otworu bocznego.

Samochód opuściliśmy, zamontowawszy nowy filtr powietrza (uwaga, stary z jakiegoś powodu był z 2010 roku, byc może to jakieś zaległości magazynowe, ale i tak dziwna sprawa, wyglądał fatalnie, tak jak by dawno nie był wymieniany), zalaliśmy świeży olej do silnika i wypoziomowaliśmy go. Samochód znowu został podniesiony, ale tym razem z osobą w środku, która musiała pojazd odpalić w celu prawidłowego wypoziomowania oleju w skrzyni biegów automatycznej :). Samochód stojąc na podnośniku był już dość schłodzony, a temperatura oleju w skrzyni wynosiła tylko 24 st. C :). Włączyliśmy więc silnik i zaczęliśmy procedurę poziomowania oleju. Po kilku zmianach biegów i kilkukrotnym uzupełnieniu oleju nie pozostało nam nic innego niż poczekać do czasu aż olej w skrzyni osiągnie ok 40 st. C. następnie jeśli olej nie przelewa się to należy go dolewać tak długo aż zacznie to robić. Gdy już dotarliśmy do momentu w którym olej przelewał się zakręciliśmy śrubę.

Kolejnym krokiem była wymiana tylnego łącznika metalowo-gumowego wspomnianego wyżej, który gdy jest zużyty, powoduje wibracje na całym pojeździe, szczególnie podczas przyspieszania.

Pan Wojciech zapomniał nam powiedzieć, że takich objawów właśnie doświadcza, ale gdy się z nim w tej sprawie skontaktowaliśmy, mając samochód na podnośniku, to w tym momencie rzeczywiście stwierdził, że cały pojazd dość mocno wibruje.

Wymiana tego elementu zlikwidowała problem, ale dodatkowo znaleźliśmy jeszcze luz na nakrętce wewnętrznej dyferencjału.
Luz był niepokojący i w pierwszej chwili myśleliśmy, że mechanizm różnicowy zużył się wewnątrz i będzie wymagana jego wymiana, jednak okazało się, że luz dał się łatwo skasować.

Po złożeniu całości, odpaliliśmy samochód, aby dać mu troszkę pochodzić. Następnie ponownie sprawdziliśmy poziomy wszystkich płynów w całym pojeździe, aby upewnić się, że nie ma nigdzie żądnych ubytków ani usterek.

Po diagnozie komputerowej do wymiany została klamka Keyless go, prawa tył pasażera ;).

Odświeżony samochód został oddany w ręce swojego właściciela, a raczej właścicielki, ponieważ samochód ten użytkuje żona pana Wojciecha ;).

Całość prac zajęła nam 1 dzień roboczy :). Przegląd został wpisany do bazy BMW wraz dodaniem go do elektronicznej książki przeglądów w pojeździe :).

Dziękujemy bardzo za zaufanie Panie Wojciechu :).

#bmwkodowanie #bmwserwis #bmwnaprawa
Przeczytaj na