CHIP-TUNING via BENCH na przykładzie KIA SORENTO

CHIP-TUNING to nic innego jak modyfikacja oprogramowania silnika.

Aby mieć możliwość wykonania takiego "zabiegu" potrzebne są 3 rzeczy:
- narzędzie, którym odczytamy mapę sterownika silnika
- oprogramowanie, którym wykonamy modyfikację
- doświadczenie, które zdobywa się latami, aby wykonać modyfikację bezbłędnie i bezpiecznie.

Można to zrobić bezinwazyjnie za pomocą złącza OBD2 wtedy bez otwierania sterownika pobieramy oprogramowanie silnika lub inwazyjnie poprzez "dostanie się" do sterownika (otwarcie/wiercenie) przez tzw. BOOT PIN.

Wszystko zależy od konstrukcji/zabezpieczeń sterownika. Jedne otwiera się łatwo, inne są tak zamknięte, że ich otwarcie bardzo często doprowadza do uszkodzenia płyty głównej. Gdy auto jest na gwarancji to otwieranie sterownika jest niestety bardzo nieodpowiedzialnym zabiegiem, ponieważ w razie uszkodzenia możemy łatwi stracić gwarancję.

CHIP-TUNING mimo, ze gości na naszym rynku już wiele lat cały czas jest ulepszany tak, aby w jak najprostszy sposób "wydobyć" oprogramowanie i wgrać je z powrotem zaraz po modyfikacji.

Sprzęty tuningowe dysponują coraz to większą bazą aut jeśli mówimy o tzw. (Virtual Read) samochodów oraz wersji sterowników oraz metodami "dostania" się do oprogramowania.

Jakiś czas temu bardzo rozwija się metoda, która również jest bezinwazyjna ale jest czymś pomiędzy OBD2, a otwieraniem sterownika.

"Metoda" BENCH, bo o niej mowa to odczyt oprogramowania bezpośrednio z pinów/gniazdka sterownika.

Ta metoda stosowana jest w sytuacji gdy nie ma możliwości odczytu przez OBD2. Zaoszczędza czas na otwieranie komputera auta i minimalizuje ryzyko uszkodzenia płyty głównej i jej elementów.

Jak widać na zdjęciach z realizacji, w przypadku KIA SORENTO, sterownik jest ładnie umiejscowiony więc wystarczy zdjąć 2 wtyczki ze sterownika i podpiąć się bezpośrednio w jego piny.

Oczywiście cały proces należy wykonać po uprzednim odłączeniu akumulatora.

Generalnie ryzyko uszkodzenia sterownika poprzez złe pinowanie jest minimalne.
Zwykle sterowniki są tak zaprojektowane, aby nawet złe podpięcie nie spowodowało jego uszkodzenia. Mimo wszystko nigdy nie bawimy się w pogromcy mitów i zawsze starannie sprawdzamy kilkukrotnie diagram przed podłączeniem.

Przedmiotowa KIA wyposażona w silnik 2.2 CRDI o mocy 197 KM po modyfikacji otrzymała 230 KM, a moment urósł z 430 Nm do 510 Nm.

Autko zdaniem Właściciela Michała, który notabene oddawał już inne autko w nasze ręce, a nie było to byle jakie, bo AUDI S8 4.2 TFSI stwierdzi, że po modyfikacji samochód jeździ bardzo poprawnie ;). No tak, nie spodziewaliśmy się WOW od osoby, która jeździ samochodem, który pod maską ma prawie 700 KM ;).

Dziękujemy, jak zawsze, za zaufanie i pozdrawiamy :)

#chiptuningkia #chiptuningbench
Przeczytaj na