CHIPTUNING po „bożemu”, czyli z hamownią? :)
1. BMW G30 M550i
Moc
462 KM -> 560KM
Moment
650 Nm -> 800 Nm
2. BMW F20 118i
Moc
136 KM -> 170 KM
Moment
220 Nm -> 300 Nm
Uwaga, post ten wywoła wiele emocji... :)
Pan Filip zgłosił się do nas z polecenia jednego z naszych klientów.
W jego F20 miał już wykonaną wcześniej modyfikację silnika w firmie zajmującej się CHIP-TUNING'iem i posiadającą profesjonalną hamownię.
Zatem dlaczego zgłosił się do nas?
Nie do końca był zadowolony z wykonanej modyfikacji. Mimo pięknej kolorowej karteczki z wykresem mocy i momentu obrotowego samochód nie do końca jeździł tak jak by tego pan Filip oczekiwał.
Pojawiło się szarpanie podczas zmiany biegów oraz brak dołu (turbo dziura).
W pierwszej kolejności sugerowaliśmy powrót na poprawkę do firmy, która modyfikację wykonała, lecz z tego co pamiętamy z rozmowy firma ta nie do końca uważała, ze jest coś nie tak.
Zatem pan Filip poprosił nas o wsparcie. Nie było dla nas to problemem, zadeklarowaliśmy modyfikację z nieco "mniejszą" mocą niż wskazywała "karteczka”.
Po modyfikacji i jeździe testowej nasz Klient od razu odczuł, że nagle pojawił się dół.
Samochód stał się dynamiczny od samego początku. To samo na wyższych biegach i przy wyższych obrotach.
Brak szarpania, wszystko ładnie i płynnie, i co ciekawe samochód jest dynamiczniejszy w całym zakresie obrotów.
Pan Filip był zachwycony modyfikacją, czego efektem było przekazanie nam kolejnego samochodu jakim jest jego BMW G30 M550i, ale o tym aucie za chwilę.
Chcemy na moment się zatrzymać i zastanowić się nad tym ciekawym zjawiskiem.
Kilkugodzinna modyfikacja z hamownią i wykresem wskazującym większą moc okazała się finalnie znacznie gorsza (a słowo znacznie, należy tutaj podkreślić) od naszej modyfikacji trwającej niespełna godzinę i która została wykonana „pod domem” ;).
Jak to możliwe?
To dość proste, modyfikacja to zmiana parametrów oprogramowania silnika i nieważne gdzie i na czym jest ono wykonane, ważne natomiast jest jedno i tylko jedno, doświadczenie i bogata wiedza w modelowaniu mapy silnika (dostrajanie parametrów).
Korzystamy z najlepszych inżynierów na świecie i dlatego jesteśmy w stanie perfekcyjnie wystroić pojazd co gwarantuje długą i bezproblemową eksploatację.
Sama hamownia jak widać to tylko narzędzie, które pokazuje efekt pracy (jeśli tuner wie jak z niej korzystać), ale nie ma wpływu na jakość modyfikacji. Niedoświadczony tuner może korzystać z 10 hamowni, a i tak zrobi to niewłaściwie.
I na co ona się zdała Panu Filipowi? Co z tego, że widział jaką ma moc i moment skoro auto nie jeździło tak jak by sobie tego życzył?
Kartka nic tutaj nie da „bo na niej nie jeździmy”.
Nasza modyfikacja „bez karteczki” daje o wiele większą frajdę panu Filipowi i to się dla niego najbardziej liczy. Może też spać spokojnie, ponieważ jego autko nie ulegnie awarii z jej powodu.
Oczywiście nie kwestionujemy użycia hamowni do sportu samochodowego, gdzie modyfikuje się osprzęt silnika, wtedy narzędzie to jest niezwykle pomocne. Tak samo jest ona znacznym ułatwieniem przy opracowywaniu tzw. Stage'y przy totalnie nowych samochodach lub gdy robimy każdy samochód, który nam się nawinie. Wtedy trudno mieć narzędzia logujące pracę silnika i podzespołów do każdej marki.
Dobra, ale przejdźmy już do wspomnianego BMW M550i G30, tutaj również poszła modyfikacja + VMAX. Silnik N63 jest wyposażony w dwie turbiny i charakteryzuje się bardzo dużym potencjałem.
Moc urosła niesamowicie i wiemy, że samochód spokojnie rozpędził się do ponad ~300 km/h.
Jedynie co to zegary licznika nie „ogarnęły” takiej mocy i zatrzymały się na okolicach ~280 km/h, ale samochód dalej przyspieszał.
Prędkość została zbadana na aplikacji telefonicznej z GPS ;)
W przypadku M550i nie mamy jeszcze rozwiązania jak wyskalować licznik do ponad 300 km/h.
W przypadku G12, którą niedawno publikowaliśmy było to proste.
Tak się składa, że tutaj wersja M550i to już najwyższa wersja i nie bardzo jest do czego się odnieść :)
Jak tylko z czasem uda nam się „ogarnąć temat”, bezpłatnie skorygujemy wskazania licznika prędkości do 330 km/h ;). Potrzebujemy więcej czasu na testy :)
Dziękujemy Panie Filipie za okazane zaufanie i skorzystanie z naszych usług. Jesteśmy w kontakcie, gdy coś się zmieni z licznikiem :)
#bmwkodowanie #bmwg30m5 #bmwf02 #bmwchiptuningm5 #hamownianiepotrzebna