Niebieski „przecinak” czyli nowe BMW F40 M135i 2.0 306 KM

CHIP-TUNING:

Moc
306 KM -> 340KM
Moment obrotowy
450Nm -> 500Nm

Hot hatch to termin określający sportowe wersje kompaktowych i subkompaktowych samochodów osobowych, z 3 lub 5 drzwiowym z nadwoziem typu hatchback, stąd nazwa jako skrót od hot hatchback.

To specyficzny typ nadwozia samochodu, który nie ma zbyt wielu zwolenników. Głównym powodem jest chyba fakt, że głównie od samochodu oczekujemy uniwersalności, a Hot hatch'e ukierunkowane są w zasadzie na jedno – EMOCJE przed duże „E”.

Zatem ma być małe, aby było zwinne, i ma być szybkie, a najlepiej piekielnie szybkie.
Niczym gokart na torze, ma poruszać się na ulicy zwinnie i pewnie.

Wcale nie potrzeba tutaj dużych ciężkich silników V8, ponieważ mała masa całkowita samochodu, nawet przy małych silnikach napędzanych turbiną daje świetny stosunek masy do mocy.
Tutaj naprawdę czuć każdy KM i zapas Nm :)

Prezentowane BMW posiada 2 litrowy silnik benzynowy o fabrycznej mocy 306 KM, co już jest imponującym wynikiem jak na taką pojemność.

Co ciekawe silnik ma jeszcze całkiem fajny zapas mocy do wykorzystania.

Teoretycznie idąc „po bandzie” 350-360 KM jest tutaj realne, jednak jak zwykliśmy mówić nic na siłę i nie do oporu.

Wszystko jest dla ludzi, ale z umiarem.
Naszemu klientowi, Rafałowi, który kupił sobie tą zabawkę, zaproponowaliśmy bezpieczny Stage 1 na 340 KM, dzięki któremu mimo katowania samochodu, nie powinien zrobić mu krzywdy.

F40 to dosłownie zabawka Rafała, ponieważ lada moment odbiera nowe G05 X5 M50d, które będzie służyć mu do codziennej jazdy.
Jego obecna X5 F15, którą mieliśmy przyjemność modyfikować z dobre 2 lata temu, właśnie poszła "pod młotek".

„Niebieski” będzie głównie brany pod uwagę, jak będzie trzeba na szybko wyskoczyć do Żabki, gdy zabraknie … hmm cukru/masła podczas nasiadówy ze znajomymi :).

No dobrze to trochę o samym samochodzie...
Na pierwszy rzut oka małe, ale jak już usadowimy się w środku, naprawdę nie jest źle.
Z przodu wręcz bardzo dobrze. Z tyłem pewnie nieco gorzej, ale umówmy się to nie samochód na wypady do Chorwacji z całą rodziną i psem.

Wygląda też na mega sztywne i mało komfortowe, ale to „przekłamanie wizualne”.
Zawieszenie świetnie sprężynuje i nie jest męczące.
Może po dłuższym czasie i na gorszych nawierzchniach dałoby się odczuć więcej negatywnych doznań, nam niestety, albo stety, przyszło testować „malucha” po modyfikacji głównie na autostradzie. Tam nasz „gokard” zachowywał się wzorowo :).

Sama modyfikacja, jak widać na zdjęciach, wymaga nieco zachodu.
Sterownik bardzo mocno schowany w podszybiu, a ze względu na nowe zabezpieczenia BMW nie da się już modyfikacji wykonać od razu po złączu OBD2.

Najpierw trzeba zrobić BENCH UNLOCK, czyli wpiąć się na wtyczki sterownika, aby poprzez patch odblokować go.

Później można już spokojnie „lać” nowe oprogramowanie silnika przez złącze OBD2.

Cała rozbiórka zajmuje trochę czasu, bo śrubek i kołków jest sporo, ale doświadczani w boju, robimy to w niespełna 20 minut, ponieważ tak samo umiejscowiony jest sterownik w X1 i X2 serii F48 czy F39.

A jak z odczuciami, bo to jest chyba najważniejsze?
Czy te extra ~40 KM / 50 NM jest odczuwalne?

Oj tak. Wierzcie nam, a w zasadzie naszemu klientowi, który od razu poczuł, że samochód zachowuje się zupełnie inaczej.

Przede wszystkim reakcja na gaz znacznie lepsza. Odpowiedz na każde muśnięcie pedału gazu, gotowość do rwania się w przód w każdym momencie, przy każdych obrotach, a przed wszystkim elastyczność.

Zero „zastanawiania” się czy kierowca wydał jednak polecenie „jedz”, czy jeszcze nie.
Jednym słowem akcja i reakcja w tym samym czasie.

Na papierze cyferki nie wyglądają tak dobrze, jak bardzo wpłynęły w rzeczywistości na ten samochód.

Pokusilibyśmy się o stwierdzenie, że kierowca jadący BMW M2 3.0 Turbo 370 KM, mocno by się zdziwił, dlaczego nie potrafi odejść „jakiejś zwykłej jedynce w kolorze garnkowym” ;).

Odpowiedz jest prosta, bo to nie jest „jakaś jedynka”, tylko naprawdę przeszybki Hot hatch - gratki dla BMW.

Dzięki Rafale za możliwość pracy z kolejnym Twoim samochodem i za niezapomnianą przejażdżkę testową :).

#MobileCoders #bmwkodowanie #bmwF40M135i #chiptuningbmwF40135i #bmwHothatch
Przeczytaj na