WLTP, Oil Pressure - modyfikacja Audi Q8 50 TDI

CHIP-TUNING silnika + CHIP-TUNING skrzyni biegów = WLTP LAG OFF + korekta cieśnina oleju.

Moc
286 KM -> 340 KM

Moment obrotowy
600 Nm -> 710 Nm

Niemalże zawsze, gdy modyfikujemy samochody innej niemieckiej marki, a mianowicie AUDI, pada „hasło”. WLTP. To właśnie głównie z tego powodu właściciele tych aut zgłaszają się do nas na wprowadzeniu poprawek / zmian w oprogramowaniu sterującym silnikiem i skrzynią biegów.

Fabryczne nastawy powodują, że jazda Audi jest frustrująca i naprawdę, w wielu przypadkach nawet skrajnie niebezpieczna. Tak właśnie obrazują nam to właściciele tych samochodów.

Drugi powód modyfikacji, a mianowicie podniesienie ciśnienia oleju, ma z kolei pomóc w usunięciu kosztownych usterek związanych z silnikiem.

Ale jak to? Chip-tuning silnika ma spowodować, że jednostka będzie mniej awaryjna? Odpowiedz brzmi tak :).

Ale po kolei. Zacznijmy od WLTP, bo zapewne nie wszyscy wiedzą co dokładnie się kryje za tymi 4 literkami, a to równie istotny temat. Zatem już tłumaczymy.

WLTP to nic innego jak nowe standardy pomiaru zużycia paliwa dotyczą wszystkich samochodów osobowych wprowadzanych na rynek. Określane są one za pomocą jednolitej na całym świecie, nowej procedury testowej WLTP (skrót od Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), która pozwala lepiej oszacować rzeczywisty poziom zużycia paliwa i emisji spalin. Zmiana procedury badawczej sprawiła, że wyniki testów stały się bardziej precyzyjne przez co okazało się, że część zespołów napędowych przetestowanych za pomocą WLTP, nie spełnia obowiązujących norm emisji, choć w poprzedniej procedurze nie miała z tym problemów. [tyle w teorii, źródło Google]

Zatem co pozostało producentom samochodów?

Nic innego, jak tylko znaleźć sposób, aby wpasować się w normy i nałożone na cały koncern ograniczenia emisji CO2.

W każdej marce podejście do tematu i rozwiązania problemu było oczywiście inne.

W BMW drastycznie „pocięto” jednostki. Koncern zrezygnował z najmocniejszych wersji silnikowych generujących najwięcej emisji, tym samym zmniejszając średnią w puli.

Szkoda szczególnie silnika M50d, który poświęcił się dla dobra pozostałych jednostek. Szkoda, bo to spory cios dla wielu fanatyków marki BMW, szczególnie tych, którzy lubili duże SUV-y. Tutaj ten silnik nadawał się idealnie. Wręcz był dla nich stworzony.

W przeciwieństwie do BMW, cały koncern VAG (Audi, Seat, Skoda, VW) „nie poświecił” żadnego silnika, po prostu „zabili wszystkie”.

Co mamy tutaj na myśli?

Właściciele tego segmentu samochodów dobrze to wiedzą. Chodzi o to, że oprogramowanie sterujące silnikiem i skrzynią biegów ustawione jest z pewnym, „doprowadzającym do szaleństwa”, opóźnieniem.

Opóźnienie to nazywane jest "lagiem", z angielskiego LAG.

LAG to termin odnoszący się do szybkości działania sieciowych programów komputerowych i nie tylko.

Właścicielom BMW, aby uzmysłowić problem z jakim borykają się entuzjaści marki Audi, napiszemy tylko, że Wasz najsłabszy tryb ECO to „petarda” w porównaniu do tego co odczuwamy w większości nowych samochodach koncernu VAG ;).

W Internecie wyczytać można zbiorowe pozwy skierowane do AUDI w tej sprawie.

Wielu użytkowników tych samochodów pisze o tym, że samochody są niebezpieczne, szczególnie przy wyprzedzaniu, gdy decydując się na ten manewr zmieniamy pas, wciskamy pedał gazu i …. czekamy, czekamy… czekamy, na to by ich samochód ruszył do przodu, w czasie, gdy pojazd z naprzeciwka w bardzo szybkim tempie zmniejsza dystans między nami a przestrzenią. Taki sam problem jest z szybkim wyjazdem ze skrzyżowania, gdy próbujemy się „wcisnąć w wolną lukę”, okazuje się w połowie manewru, że z powodu LAGa jest już za późno i trzeba liczyć na to, że dojeżdżający kierowca, zbliżający się do nas, odpowiednio zareaguje.

Jak się zatem pozbyć problemu. Są dwie opcje.
Jedną z nich jest zmiana samochodu na inny pojazd niemieckiej marki np. BMW, tutaj uprzedzamy, że w Mercedesie mamy podobną do VAG-a sytuację i coraz częściej się z tym spotykamy, choć nie aż tak mocno odczuwalną.
Drugim sposobem na pozbycie się wspomnianego "laga" jest modyfikacja sterownika silnika i skrzyni biegów.

Modyfikacja tylko jednego z tych elementów niestety da tylko nieznaczną poprawę. Mamy to przetestowane. Mieliśmy klientów, u których wykonywaliśmy modyfikacje samego silnika, oraz takich, gdzie modyfikowana dotyczyła tylko skrzyni biegów. W obu przypadkach to nie do końca było to, o co klientowi chodziło.

Warto dodać, ze samo Audi też zareagowało na problem. Co prawda poprawili nieco oprogramowanie, ale oczywistym jest to, że nie wyeliminowali oni problemu.

A skoro przy problemach jesteśmy, to warto tutaj wspomnieć o innym, związanym z 3 litrowymi VAG-owskimi, silnikami diesla. Chodzi mianowicie o wspomniane ciśnienie oleju. Coraz więcej słyszy się o zacieraniu tych silników. Na formach, YouTube'ach i mediach społecznościowych, można się dowiedzieć wiele w tym temacie.
Rzekomo złotym środkiem jest podniesienie ciśnienia oleju. Ten magiczny manewr ma uratować te silniki od zatarcia. Czy tak jest naprawdę? Nie do końca naszym zdaniem.

O ile ciśnienie oleju jest mega ważne i tutaj nie ma co dyskutować, o tyle nie tylko jest rozwianiem problemu. Wokół BMW i 3 litrowych wysokoprężnych jednostek też krąży wiele plotek, że panewki, że się zacierają. O ciśnieniu oleju jakoś nikt nie wspomina. Jak to jest, że jedni potrafią zrobić pół miliona kilometrów bezawaryjnie, a inni wymieniają silnik w połowie tego interwału?

Naszym zdaniem to jak długo będzie służyć nam silnik zależy w 90% od nas samych., nas kierowców.
Naprawdę nie wiele trzeba, aby silnik naszego samochodu połykał kolejne setki kilometrów. Może to co napiszemy będzie dla większości oczywiste, ale uwierzcie nam, są osoby, które w dalszym ciągu tak nie robią bo uważają, że nie trzeba i że to przesada lub puste słowa.
Do poniższego stosujemy się zawsze i mimo przebiegów jakie niejednokrotnie robimy wile setek tysięcy kilometrów i nie mieliśmy nigdy awarii.

- kluczowe to regularna wymiana oleju co 10tys. +/-2 tys.
- warto stosować przy każdej zmianie oleju dodatkowo typu engine flush, czyli środek, który usuwa osady z silnika i zanieczyszczenia. Najlepiej gdy zawiera cynk dla zwiększenia ochrony przed zużyciem i nie zawiera rozpuszczalnika, dzięki czemu nie powoduje uszkodzenia uszczelek.
- z kolei po wymianie oleju warto dodatkowo zastosować modyfikator oleju, który zmniejsza tarcie, wycisza silnik i obniża zużycie paliwa. Przyczynia się do mniejszego zużycia silnika, wycisza jego pracę. Preparat pokrywa wszystkie współpracujące elementy bardzo odporną powłoką, która przyczynia się do poprawy mechanicznej kondycji wszystkich współpracujących elementów.

- warto stosować oryginalne filtry, które w przeciwieństwie do zamienników pod mikroskopem dopiero pokazują jaka jest między nimi ogromna różnica w filtracji. A to właśnie od małych drobinek zaczyna się problem. Jak to mówią, kropla drąży skałę.

W ten oto sposób wykonujemy zawsze serwisy w swoich samochodach i samochodach naszych klientów. Nie zdarzyło nam się nigdy, aby komukolwiek zatarł się silnik.

Ważne jest też to, i uświadamiamy zawsze o tym klientów, aby szczególnie w zimne dni zapalić i odczekać chwilę zanim ruszymy samochodem. Dajmy olejowi dopłynąć gdzie trzeba aby rozłożył się na wszystkich elementach ciernych. Tak samo jest z pierwszymi metrami / kilometrami. Zaczynajmy naszą drogę spokojnie, delikatnie obchodząc się z gazem do momentu, aż silnik nabierze temperatury. Najgorsze co możecie zrobić to zapalić samochód przy -20, wcisnąć gaz do oporu czekając, aż szybko zagrzeje się w środku :). Wierzcie mi, są jeszcze osoby, które tak robią.

W prezentowanym pojeździe jakim jest AUDI Q8 50TDI, poza wspomnianą modyfikacją silnika i skrzyni biegów sprawdziliśmy oczywiście wspomniane robocze ciśnienie oleju.

Okazało się, że jego wartość była niespełna 2.2 Bara. Więc była jakaś aktualizacja ze strony AUDI, gdyż w innym takim samym modelu, który mieliśmy okazję robić wcześniej, jego ciśnienie fabryczne oscylowało w okolicy 1.9/2.0 bar.

Zatem zapadła decyzja, że przy okazji modyfikacji silnika, postanowiliśmy profilaktycznie podnieść nieco ciśnienie do okolicy 2.5/2.6 Bara. Tutaj też nie ma co przesadzać. Jak to mówią, lepsze jest wrogiem dobrego. Wszędzie trzeba zachować umiar :).

Cała usługa wykonana była w opcji Door to Door, czyli zabraliśmy samochód od klienta z pod domu, pojechaliśmy na nasz serwis, aby wykonać usługę i wróciliśmy po paru godzinach z gotowym samochodem.

Zrobiliśmy tak dlatego, że wraz z opcją modyfikacji wykonaliśmy też serwis olejowy z użyciem właśnie wspomnianego wyżej zestawu zwanego przez nas zestawem 3 Króli :).

W sytuacji, gdyby nie trzeba było robić serwisu olejowego, wszystkie usługi modyfikacji silnika i skrzyni biegów wykonalibyśmy na miejscu u klienta.

Dziękujemy za zaufanie. Pozdrawiamy serdecznie.

#MobileCoders #bmwkodowanie #chiptuningaudiQ8 #chiptuning50tdi #chiptuningskrzyniaudi #stageskrzynibiegow #modyfikacjaskrzynibiegow #wltplag #audilagoff #penrite #audicisnienieoleju #oilpressure #serwisaudi #bmwchiptuning #chiptuningslask #chiptuningkatowice #chiptuninggliwice #chiptuningwielkopolska #chiptuningpoznan
Przeczytaj na